Wednesday, April 23, 2014

My Story Praktikum 1

Assalamualaikum... ^ ^
Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih dan Pemurah..
With Love...
Alhamdulillah hampir selesai praktikum 1..
Terlalu banyak kisah ingin diceritakan.. :)
Can i call my self as a teacher? hehe..
Ok..
Hari ne.. cikgu belajar banyak dari mereka..
Mereka yang bergelar murid.. 
with love..
Mereka semua sangat memerlukan perhatian da motivasi seorang guru..
Hari ini, cikgu masuk kelas yang cikgu ajar.. untuk kali yang terakhir..
Pertama, kelas dengan Tahun 4 Arif..
Hari ini cikgu kongsikan banyak video nasihat..
murid2 sangat seronok tengok keajaiban dan kebesaran Allah,
sampai pada gambaran hari neraka dan kiamat..
Banyak soalan yang dorang tanya..
Cikgu, macam mana Mekah kalau hari kiamat?
Cikgu, kami tak nak mati masa kiamat.
Cikgu, macam mana laut boleh terbelah?
Macam mana bulan terbelah..

Teringat dekat Afif yang comel..
hehe..
Semua, sekarang ne da akhir zaman, kiamat da dekat .. semua jaga solat ya..
Afif : Macam mana cikgu tahu kiamat da dekat ( soal dengan muka yang takut dan xpuas hati)
hehe..
Terus Afif kata, saya nak jadi Tok Wan Nabi Muhammad..tak kena kiamat..

Afif2, kita beruntung jadi umat Nabi Muhammad.. :)

Masuk penutup, xtahu nak suruh nyanyi lagu apa.. Murid2 suruh pasang lagu Sandiwara cinta..
Tiba2 terdengar kata Daniel: Saya tak boleh nyanyi lagu macam ne, terus mengasingkan diri..
Cikgu, pasang lah lagu Hafiz Hamidun.. Baru Islamic sikit.. Saya da hafal semua..

Oh.. Malunya cikgu kepada kamu Daniel... :'(
Terus cikgu tukar lagi..
Kepada guru2 di luar sana.. Jangan kotorkan hati mereka yang bersih..
:)
Tahun 4 Arif

Budak2 ne, pantang nampak cikgu dekat luar, asyik nak berkepit ja.. hehe..
Tapi, seronok juga.. sebab rasa disayangi murid2..hehe
Masa tulis surat, Kepada murid tahun 4 yang comel, baik dan mengada2... terus semua merajuk.. 
Cancel tukar kepada minta puji..hehe..
Semua senyap..dalam hati.. dorang xfaham ka ne,,
Siapa minta puji?
Ada pula yang mengaku.. haha..
Nampak sangat dorang xfaham..
Gurauan cikgu xmenjadi.. :(
Tiba2 Daniel tanya, cikgu apa maksud minta puji?
hahaha...

Hari ini, cikgu dapat surat dari murid yang paling baik dan aktif dalam kelas..
Daniel, Asyraf, Azrin dan Afif..

Ayat yang membuat cikgu tersenyum..
Cikgu, nanti dekat sana, jangan lupa kami di sini tau..hihi..
Kami sayang cikgu Munirah..
Kami janji dapat keputusan yang baik UPSR 2016.
Nanti da dapat keputusan, kami call cikgu ya..
Cikgu wajib baca ne..

Hehe..

Surat cinta.. ^ ^

Esok kita da nak berpisah :(

Ok.. Nex cerita..
budak Tahun 3..
Cikgu, jarang masuk kelas Tahun 3. sebab satu masa shj dalam seminggu..
Tapi, hari ini cikgu masuk juga.. :)

Hari ini, buat kuiz.. bagi hadiah dekat murid2..
Tapi, dorang suka gaduh, dan xhargaipun..
Last2.. Cikgu merajuk..
Ok..
Semua da diam.
Masanya sudah tiba.. hehe.. buat murid2 menangis..

Dan.. akhirnya semua menangis..
Menangis sedih berpisah dan rasa bersalah haha..
sesi muhasabah..hehe..

Budak2 ne hati lembut..
Cepat tersentuh.. Budak yang paling nakal pun nangis teresak-esak masa ne,
sampai nak bergambarpun xdapat..

Hehe.. Tapi cikgu teringat dekat Irfan..
Irfan budak pemulihan dan tak pernah cikgu ajar..
hari ini, masa kuiz.. Irfan tunjukkan prestasi yang baik..
masa Irfan nangis, cikgu kata..
Irfan, kamu pemulihan kan? Macam mana masuk pemulihan?
Kamu pandai.. Buktikan dekat guru sekolah ne, yang kamu bukan budak pemulihan ya..
Irfan tambah nangis dan mengangguk-angguk..

Murid2 sangat mengharapkan perhatian, motivasi dan kasih sayang..
Kadang2, latarbelakang keluarga juga yang membuatkan murid2 xsemangat belajar..
Fahmi juga seorang budak yang bijak..
tapi panas baran..
Dan tadi Fahmi banyak menangis..
Buat latihan bila dibimbing..

Tiada kelemahan yang dilihat dari pelajar lemah,
melainkan mereka inginkan perhatian yang lebih..
Bila tengok murid menangis, rasa bersalah dan sedih..
Terus dapat kad banyak..hehe.

Oh murid2, kalian sangat baik..
belajar lah..
dunia sekarang sangat menghimpit jiwa mu,
carilah jalan yang membersihkan jiwa mu,
jangan engkau kotori..
Meskipun dunia menghina mu,
jangan pernah engkau berputus asa..
Any tyme.. call cikgu..
Bila engkau perlukan motivasi dan kasih.. :)
 With Love..

Kalian kekasih hati cikgu .. ^ ^

No comments:

Post a Comment