Sunday, April 28, 2013

Bicara Rindu

Salam..
Saja ja nak tulis, yg hati ne sedang rindu..
rindu sangat..
rindu pada bicara seorng murabbi,,bukan sorang tapi ramai lagi..
rasa da lama tak dengar bicara mereka..
skrng ne tengah download bnyk2 ceramah2 mereka..
siapa kah yg dekat di hati??
Rindu nak dengar ceramah dari, Habib Ali Al-Jufri, Habib Umar, Tuan Guru Dr.Haron Din, Tuan Tuan Guru Hj Salleh, Syeikh Nuruddin, dan beberapa orng lagi.. penyampaian dripada Ust. Riduan pun mantap juga.. menyentuh hati mcm Ust.Don.. tak lupa juga bicara, Syed Abd Qadir Al-Jufri.. huhu.. rindu bicara mereka yg selalu berkisar tentang Rasulullah s.a.w.. mcm Syeikh Zainul Asri..

Rindu.. tambah rindu pada Rasulullah s.a.w..
sekrng ne da nak hujung sem.. ming study week da nak dekat..
biasanya, setiap hujung sem ne la masa yg akan digunakan untuk khatamkn seberapa bnyk buku agama.. dan mendekatkan diri kepadaNya..
sebagai bekalan,sebelum cuti.. takut iman rasa turun mendadak..
sebab dekat rumah, kurang majlis ilmu.. dan banyknya masa lapang.. huhu..
dekat rumah nanti, da xda internet. maka bertambah2lah kekosongan..
tapi, Alhamdulillah.. da ada perancangan.. InsyaAllah bermanfaat.. =)

Skrg ne otw nak khatam kn buku biografi Nabi Muhammad s.a.w.. sebab tu rasa bnyk benda yg sngt dekat dengan Nabi.. rasa nak sngt jumpa dengan Nabi.. Tambah2 lagi ada kawan yg sm2 mengimpikan benda yg sama.. maka, dia sering menolong.. buku ne.. sngt menarik.. tak tahu nak cakap mcm mn. kalo baca, bole nangis dan tiba2 ja boleh senyum.. tpi, yg sedih tu lebih bnyk..
tak terbayang macam mn susahnya kehidupan Rasulullah s.a.w dan betapa teruknya halangan yg Rasulullah hadapi.. tak tahu nak bandingkan mcam mana jaraknya iman antara kia dengan para sahnt terdahulu..huhu...

Jom.. dengar ceramah maulidurrasul dri Tuan Guru Dr.Haron Din.. pernah sekali, terjumpa dengan seorang yg mirip dgn Tuan Guru ne, tapi salah orng..hehe.. dalam hati.. eh..Tuan Guru ke.. tapi, memang berbeza, cahaya yg ada pada wajah Tuan Guru, susah nak dapat pada wajah orng lain... Dulu, tengok dari jauh pun, bole nampak cahaya pada wajahnya. huhu.. sngt hebat..
tak tahu lah.. nanti kat Masyar dapat tak bangkit bersama-sama dengan mereka.. huhu...
sebaknya hati.. ermm...

Wednesday, April 24, 2013

QTI Vs PPIM

Bismillahirrohamirrohim

Alhamdulillah, sugguh pelik hari ne,
Allah selalu bantu macam tu..
Allah selalu tak nak bagi aku rasa risau dan berdebar..
Dan, aku sngt tak ingat yang rupa2nya,
hari ne aku ada ujian QTI,
jam 7 pagi, da siap da pakai baju PPIM full,
Tiba2 ja, uncle yg ajar memandu call,
Katanya, dia da dekat depan rumah..

herm..
masa tu, da kalut da..
Cepat2 salin baju..
Tapi, hati masih cool..
hehe..
biasa lah, pagi2.
latihan dulu, part naik bukit memang susah..
2 kali try baru ingat semula.
latihan2, ok la..
try pula memandu jln raya,
pun alhamdulillah.
yang ajar kali ne, tak garang sngt.
hehe.

tiba la masa ujian
herm..
sy tak tahu lagi yg da start ujian,
ingatkn saja2 kena suruh pusing litar.hehe.
sy pun mula la memandu..
cool nyer...
haha..
sekejap je sy pusing litar..
tak tahu knp..
alhamdulillah sangat..
bila cek keputusan pun,
nampak cantik sngt da. setiap penjuru dalam berapa minit je.
ada yg seminit dan ada yg dua minit..
sy pun tak pernah buat sebaik itu.
dan tak sangka, yang rupa2nya 
itu ada la test..
hoho..

next test ialah jalan raya..
hehe..
jg alhamdulillah..
walaupun naik kereta Viva,
tak biasa la naik Viva.
=(
Tapi, alhamdulillah juga..
hehe..
sebab, dia tak bagi lalu litar..
pusing bulatan je..
sy pun bawa dengan kelajuan 40 ke 50,
maka cepat la sampai..
dan..
apa yg menggembirakan ialah
sy da lulus QTI

untuk sekali test.
walaupun semua org pun pernah berjaya,
tapi, bagi sy tetap indah..
dan sy bahagia..
kerana tak mudah..
Lagipun tak da latihan special,
dan duit untuk ambik lesen memandu ne pun,
sy usahakn sendiri.
sebab tu, sy harap sngt dapat lepas
semua test..
herm.. doa kn ya.
test JPJ nanti ok..
lama lagi kot..
dalam bulan 5 ne..
erm.. JPJ lagi strict..
moga Allah membantu..
kali ne, kena ingat tarikh betul2.
baru boleh buat solat hajat..
InsyaAllah..
:)

Sunday, April 21, 2013

Tuhan, Jagakan Dia..


Cinta itu akan hadir pada waktu yang tepat,
Allah akan permudahkan, bila saat itu telah tiba,
Aku inginkan seorang yg sudi mencintai,
Bukan la, hanya aku yang mencintai..
Aku ingin dicintai..
dengan kesederhanaan dalam kesetiaan.

Ya Allah jagakan dia..
siapa pun dia, di mana pun dia..
Aku ingin mencintainya, sesiapa pun dia..
Dengan apa adanya..
Semoga cinta yg bakal hadir 
berpaksikan Cinta Yang Hakiki..
Cinta ku, Akan ku heret ke Syurga.. 
InsyaAllah.. huhu.. :)






Thursday, April 18, 2013

Cinta Dakwah

Assalamualaikum..
Rasanya, xsalah kn kalo saya kongsi kan pengalaman ini..
pengalaman yang paling berharga dalam hidup..
iaitu dapat menarik shbt karib masuk islam..
Bukanlah saya segalanya, melainkan itu semua Hak Allah s.w.t yang memberi hidayah..
Namun, serba sedikit..sebagai kwn karib, bnyk lah masa bersama dengannya..
sewaktu dulu.. saya tetap berkawan dengan dia, meskipun saya seorang rajin ikut kuliah atau prgram. Mungkin orang pun nampk ganjil, bila kami berdua rapat.Biasanya balik ja dari masjid, terus kawan ne datang ke bilik.. kami belajar sama2.. dan saya yang suka bercerita, dan akan cerita kan semula apa yang saya dengar dekat kuliah.. saya anggap yang kawan sy ne juga islam.. sy tak pernah rasa takut untuk menyampaikan.. sebab kawan sy ne tak da agama..jadi, kira takda isu sensetif yang kena jaga..
yang perlu, cuma tanamkan iman dan akidah..

Bila belajar pula, sy akan pasangkn ceramah2 ust.. terutama cerama ust Kazim.. sehingga kami sama2 jatuh hati pada ceramah ust Kazim.. Kawan saya ne suka Korea, tapi dia tahu yg saya tak minat.. jadi tak kan la dia tengok korea dekat bilik saya.. sampai hari ne, kalo kawan2 cerita bab2 artis2, tak kira malysia mahupun korea, sy pasti tak tahu.. entah kenapa.. bukan tak nak.. tapi, hati ne memang tak minat.. banyak benda yang sy tak tertarik.. tapi, kawan sy hormat sy.. dia ikut cara saya.. Kalo sya tak pergi masjid, dan kawan saya ada dalam bilik, saya tetap akan mengaji Al-Quran antara waktu maghrib dan isyak.. dalam niat, mana tahu hatinya lembut mendengar Ayat Al-Quran..

Satu lagi, bila saya berubah nak pakai tudung labuh, saya akan tanya pendapat dia.. supaya dia terima.. biasa lah, bila kawan yang tak bertudung, tapi berkwan dengan orng bertudng labuh, takut dia rasa tak selesa.. hehe.. tapi, alhamdulillah, dia terima malah menyokong.. Cara nak eratkan ukhuwah juga, kami akan jalan kaki berdua, untuk bercerita-cerita...

Hampir setahun, kawan masih tak masuk islam.. sya da rasa sedih.. dan takut dipersoalkan diakhirat.. tiba lah masa kami duduk serumah dan sebilik dekat rumah sewa. hingga hari ini... kawan sy kata dulu, dia minat islam, tapi masih tak yakin dapat laksanakan perintah Tuhan, seperti sembahyang 5 waktu.. tapi, sejak tinggal bersama, dalam 2 bulan lebih.. Alhamdulillah.. dia masuk islam.. mungkin sebab, dia sendiri melihat betapa mudahnya perlaksanaan islam itu sendiri.. dan indahnya hidup sebagai umat islam... dengan itu sahaja, dia mampu tersu bertudung selepas masuk islam dan tak lama selepas itu terus memakai tudung labuh..

Pada awalnya, memang kita nak dia jadi macam kita.. tpi, tak bole, tak bole paksa dia.. maka bersabarlah bantu la dia.. menyesuaikan diri.. saya tak paksa kalo nak g majlis ilmu, yg penting tak henti2 mengajak... hingga lah hari ini... Alhamdulillah... indahnya ukhuwah kerana Allah.. kalo kita nak tarik orang, kita kena selalu sabar.. jangan cepat marah, senyum selalu dan kena tenang.. mungkin, apa yang membuatkn kita tidak suka apa yang dia lakukan, mungkin itu sebab kajahilannya.. kena lah selalu jaga hatinya.. berusahalah.. Sabar itu lah kunci segalanya..

Yang penting selalu lah bersamanya... susah dan senang.. jangan ikut perasaan sendiri.. dan selalu niat dalam hati.. apa yang kita lakukan pada orang lain, harap dapat menarik minatnya kepada islam..
kerana bersama-sama kita, ada nilai hidup seorang islam.. jangan pula kita menjadi fitnah kepada agama., selebihnya,, memang tak mudah...pernah hati ini hampir berputus asa.. tpi, percaya lah, Allah tak kan sia-siakan orng yang sabar.. dan yakinlah hidayah itu milik Allah... dan jangan lah kita lupa untuk berdoa..

Mencari Ketenangan..

Alhamdulillah....
Tenangkan hati ini Ya Allah...
Berjuang itu lebih indah...
berbanding segala-galanya...
Tutup la segala kelukaan..
dengan mengingati tunjuan dan matlamat hidup yang sebenar...
Nice...
malam ne,,,, dapat main dengan dolphin...
hehe...
Alhamdulillah...
Tenangkan hati ini Ya Allah...

Wednesday, April 17, 2013

Cukup sebuah Penantian!!!

Macam mn ya... baru ja tadi dengar kat Ikim, yg penulisan diarinya dekat blog membuatkn dia menjadi seorang penulis yang terkenal.. Tapi, sy ??
haha..
Erm..blog2.. kasihan kamu...
xpe la.. kamu kan teman saya..teman yang setia mendengar ketika suka mahupun duka..
xye nak terkenal la..hehe..
malam ne.. hoho...
tak tahu nak ckp macam mn..
haha..

xpe la...
mungkin.. semua ne, satu cara yg Allah nak bagi tunjuk...
ap jawapan yg sebenarnya...........
kn saya da ada matlamat... isk2.. cepat sgt lupa..
kn sy mash muda.. haha...
jadi, xperlu nak fikir sngt...
erm..cuma sedih.. tak tahu knp...
huhu...
k la.. jgn sedih k...
syukurlah... ada juga hint.. kalo cakap direct// lagi la..
kot..betul2 nangis dekat tepi katil..hahaha...
lagipun bnyk lagi benda nak kena buat..
hoho....
amanah2.... xpe la..
selepas ne, kena lebih positif..
terima kasih kawan..
korang bantu sy jadi lebih dewasa..
teruji juga perkongsian ilmu tadi.. harap dapat membuka minda..
pilihan di tangan anda.. =D

Sukarnya Memilih...

بِسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ
.........................
Sebenarnya malam ne ada aktiviti yg sngt best..
Tpi tak dapat nak pergi..
Mungkin sebab ada percaturan yg lebih baik..
sekrang, ada bnyk cara untuk menyampaikn suara hati..
perjuangan itu ada di mana2..
belajar dan terus belajar..
niat kena perbetul..
mengenali dua orng shbt ne,..
memang best.. tapi, jadi rasa bersalah plk..
persahabtn kerana Allah itu memang baik..
Tapi, bnyk kena jaga.. 
sebenarnya... ada persoalan yang ingin kan jawapan..
Mungkin ini adalah salah satu ujian..
Memang banyak benda yang ghaib dalam hidup ini..
semua menjadi rasiah dan persoalan..
hanya Allah shj yang tahu..
atas setiap apa yg berlaku..
mungkin, semua ne ada sesuatu yang Allah nak tunjuk..
Tpi, sy betul2 nak kan jawapan..
sukarnya memilih, saat hati harus memilih...

Sunday, April 14, 2013

This is the way...
Pengalaman menjadikan kita lebih matang.
Dan setiap yang berlaku, datang bersama-sama dengan hikmah..

Ya Allah,
Hati ini seperti ingin menjerit..
memohon agar diberi kesembuhan kepada makcik Rafidah..
Kasihan makcik tu Ya Allah,
Kasihan keluarganya, mudah2an tak da apa2 yang berlaku pada bahagian dlaman anggotanya..
Mudah2an, dada makcik tak da apa2 kesan dlmn..

rasa bersalah pun ada,,tpi, benda da berlaku..
kenapa mulut terkunci saat mata melihat..
kenapa ketenangan dipagi hari, dicuri dengan kejadian yang tak disangka.
Ya Allah, mata ini yang melihat sejak dri awal kejadian.
melihat keceriaan dan ketenangan wajah makcik Rafidah yg sedang memandu..
Tak sangka, bertemu di hosp, wajah yang indah sudah berubah menjadi wajah yg menahan kesakitan..
Ya Allah,,, tak laratnya. melihat kesusahan yang makcik rasakan..
Hati ne, da rasa boring keluar masuk hospital.
pernah satu masa, hospital itu umpama rumah ke dua..
dan hospital itu lah tempat yng selalu, mengingatkn kepada arwah Mak..huhu...

Saya tak tahu, kenapa sy sngt syang dekat makcik2.. siapa pun mereka..
tak kira siapa..
bagi saya, menghormati dan menyayangi orng tua, itu sngt membahagiakn hati..
saya nak ada Mak..

saya tak larat dengan rasa simpati ne.. apa lagi bila melihat keluarga makcik yg datang dri keluarga yg susah... huhu..
saya pun masih tak kerja.. tak da duit nak bantu..
Ya Allah, permudahkan lah jalan ini...

kemalangan ini, membuatkn rasa jantung nak jatuh..
semangat nak memandu pun kurang da..
berjalan kaki, tengok motor dan kereta laju2 pun da takut..huhu..
memang pengecut betul la..
huhu


Friday, April 12, 2013

Ya Allah.................

Ya Allah, Jauhkan lah hati ku dari terpaut pada keasyikan bermain FB..
sesungguhnya, mudaratnya itu terlalu dekat untuk melalaikan diri  untuk mengingati Mu..

Ya Allah, kirimkan seorang insan, yg boleh ajarkn kepada ku, kitab Riyadus Solihin..
sesungguhnya aku ingin mengaji dgn lebih mendalam..

Ya Allah, ak membaca dengan kejahilan, hanya mampu menyapaikan apa yg terpapar pada kulit,
aku ingin menangis kerana kurangnya ilmu agama ku..

Ya Allah, berikan lah aku ruang dan peluang untuk mempelajari lebih bnyk ilmu Mu yg bermanfaat.
Ya Allah, bantulah aku menjaga hati ini...
saat rindu, biarkan rindu itu pergi..
Ya Allah, bukan lah dia milikku..

Wednesday, April 10, 2013

Rasanya ramai lagi yg lebih kurus,
Tapi, knp ak yg selalu kena risau,
Kena suruh makan bnyk2...
Macm mn nak makan, kalo sebelum ne pun da makan banyak..
mereka sangka aku sakit,
sebab beberapa kecuaian,
mereka sangka aku dilanda masalah,
mereka risau sangatt...
mereka risau Aku memaksa diriku melakukan diluar kbtsn seperti waktu f4 dulu...
Aish... sedang aku...
aku pun tak tahu ap sebenarnya, yg sedang berlaku..
rasa mcm masuk dunia lain ja selalu..
Kakak call, bapa call..
mereka risau..
sedang ak tak nak pun dorang risau..
huu....
ak pun x fhm, ap kena dengan ak skg..
nak kata cuai, ak seorng yg berhati2.. buat kerja slow motion..
Tp, tetap juga bole berlaku kesilapn..
ak kena marah, ak senyum, diam..
memang la, orng yg nak marah pun tak sampai hati...
aish...
ak ne.... berpenyakit ka???
nak p hospital ka??
rasanya, tak la cuai sngt..xla pelupa sangt..
Ok ja..
cuma.. bila otak penat..selalu rasa mcm mamai2..
dan.. skrg ne, slalu mcm sakit kepala..
Tpi, magrain ka???
huhu....
sebenarnya..knp?/
knp dorng terlalu risau???
huuh.......

Monday, April 8, 2013

Yeah... Alhamdulillah...

Alhamdulillah... selesai latihan 8 jam.. terbaik.. =)
Tapi, pelik pula ayat uncle tu...
haha...
lupa kn je la..
Huhu..
Yg penting,petang tadi adalah yang terbaik.. taniah Mun.. =)
Mak... terima kasih hadir dlm mimpi ku semalam.. terubat juga rindu ne, bila dengar suara mak... huhu...


Herm.. Mulakn dengan Matlamat 6.. Try untuk bertahan..
InsyaAllah..
seterusnya..berusahalah...

Sunday, April 7, 2013

Kebahagiaan...


Sy rasa mcm nak suruh ja bapa kahwin balik....
Sy rasa mcm nak carikn ja calon untuk bapa....

huhu....sebenarnya..saya nak bapa sy bahagia..
Tak rasa susah nak jaga kami..
saya nak ada seseorng yang mampu membahagiakn hatinya..
Yg setia untuk mendampinginya..
tapi...siapa kah??

sy tak larat tengok dya susah...
sy xlarat tengok dya penat..
sy tak sanggup tengok dya sedih...
huhu..
sy xda ms nak bantu, bila duduk jauh..
sy rasa sedih..
sy nak bahagiakn hatinya...
tpi, sy xmampu...

Mak....
Kasihan baba....
baba penat...
kenapa.... mereka tak fhm...
kenapa...
setiap manusia berbeza cra menunjukkan tanda syng..
dan bagi sy..
membahagiakan hati orng yang tersayang..itu sngt membahagiakn hati sendiri...

sy egois??
mungkin...
sy nak lihat orng yg sy syng bahagia.. adakah itu salah??
ya Allah.............................................................................................
sy tak sanggup mendengar keluhannya...
saya nak dia tersenyumm....
huhu...
sy juga rindukn Mak...
tempat selalu mengadu..
sekrng... sy xperlukan mak untuk tempat mengadu..
cuma, sy perlukan mak, untuk tempat ayah sy mengadu...

Mak....
sy rindu mak....
sy rindu sangat...
huhu.. setiap menulis benda ne, rasa mcm nak nangis ja..
sy lemah??
mungkin...
sy lemah sebab orng yg sy sayang sedang sedih..
Itu adalah satu benda, yg membuatkn sy turut rasa sedih...