Saturday, November 19, 2011

ak x nak balik..................

sebelum balik nak juga mencoret ckit..
huhu.. sebenarnya tak nak balik..... arghh....xtaw mcm mn nak balik.. rasa sedih sngt la..huhu
rasa sedih sngt.. xtw kenapa.. x nak balik......... huhu.....

mak, ak rindu mama.. mcm mn ak nak balik.. ak rindu mama.. ak betul2 rindu mama.. ak takut ak tidak kuat.. mak..... ak rindu mama....ak betul2 rindu mama...... ak xnak balik. mama tiada.. ak rindu mama.....

ak sudah tidak kuat..ak takut ak tidak kuat.. ak sudah tidak dpt tahan.. ak betul2 rindu mama.. mak.. ak rindu mama.. mak..malam ne ak nak balik da.. ak selalu call mama. mama selalu tanya aku.. tp, skrg mama tidak tanya lagi.. mlm ne mcam mn... ak betul2 risau mak.. ak xtw camna.. nnti ak menumpang ja.. mak.. ak rindu mama... mama... ak rindu mama... ak xnak balik.. mama teda.. tapi ada baba.. kesian baba.. ak mw tolong baba.. tp, ak takut.. ak takut ak tidak dpt tahan.. aku rindu betul dgn mama...

mak... doa kn ak cepat smpi.. ak sorg2 ja.. mama doa kan ak ar... kesian ak.. tp, ak mw balik juga.. kesian baba...

Wednesday, November 9, 2011

Mujahidah Anak Muda...Episaod 1

'Aik,gelapnya bilik ne, mana lampunya??'..kata Ali sendiri setelah memasuki pintu bilik Amirah. Amirah bukan lah zauhjahnya tapi teman seperjuangannya. Ali dan Amirah merupakan rakan dakwah yang berjuang sejak di bangku sekolah menangah hinggalah ke universiti. Namun, akibat aktiviti dakwah yg mereka harus hadiri, Ali terpaksa menumpang dekat rumah Amirah untuk 3 hari 2 malam.

Ops, ap ne??, erm buku diari ka??..huhu.. tak kan ak nak baca kot. Tp, knp ad dekat cne??..cam nak bagi ak baca ja..hehe..monolog Ali yang berasa kesunyian di bilik sementara menunggu mata terlelap. Walaupun perjalanan terlalu memenatkan, namun matanya tetap tidak mampu tertutup untuk lena di buai mimpi. Banyak yang bermain di ruang fikirannya.

Keesokan harinya, Ali bangun awal untuk melakukan solat malam. itulah yang menjadi rutinnya. Bagi Ali, solat malam itu adalah sumber kekuatan untuk menjalani kehidupan pada keesokan hari. Setelah selesai solat subuh pula, Ali terus bersiap untuk pergi ke tempat program yang di tuju. Amirah bersama dua rakan muslimah yang lain turut serta pergi bersamanya.

Meskipun, perkenalan mereka sudah agak lama, Ali masih tetap berasa segan dengan Amirah. Mungkin sudah menjadi sifat seorang mukmin untuk berasa malu dan sentiasa menjaga peradaban. Tanpa banyak bicara, hari terus berlalu dengan begitu sahaja. Kini, hanya tinggal 1 hari sahaja untuk Ali menamatkan program tersebut. Dia juga semakin bersemangat untuk meningkatkan urusan dakwahnya. Dengan semangat yang berkobar-kobar itu, Ali terpandang semula ke arah buku nota yang terletak berdekatan katilnya. Buku itu seperti memanggil-manggil hatinya untuk membaca.

........................................................................................................................................................................


Sunday, November 6, 2011

Antara Terharu dan Gembira..di Hari Raya Aidil adha.....

Salam aidil adha pembuka bicara,
di hari dan bulan yang penuh mulia,
buat ingatan yang tulus dan setia,
untuk pengorbanan yang tidak terhingga,


Nabi Ibrahim nabi mulia,
Di sisi Allah yang maha kuasa,
taat dan akur pada pencipta,
sanggup berkorban demi agama tercinta,


ujianmu tidak terhingga,
di uji kasih pada anak tercinta,
Nabi Ismail tebusan dipinta,
menguji mu antara dua kasih yang tercipta,


Teguh hati mu, tidak terhingga,
parang di asa, bukan sekali cuma,
untuk menyebelih, anak yang di cinta,
Demi Allah yang maha esa,


Kisahmu luar biasa,
Allah lagi maha kuasa,
korbanmu di ganti tanpa paksa,
Berkat kesabaranmu yang tidak terkira,


Syukur tidak terhingga,
Ismail yang soleh dan tabah,
di angkat di sisi Allah S.W.T,
menjadi nabi yang di mulia,


Indah kisahmu tidak terkata,
menjadi ingatan umat islam sedunia,
semoga tauladanmu menjadi ikutan,
umat Muhammad di akhir zaman.


Selamat menyambut Aidil Adha, mohon maaf andai terkasar bahasa, sama2 kita hayati siroh perjuangan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail yang di uji dengan seribu kisah, buat tauladan di hari muka..barulah Aidil Adha terasa lebih indah dan lebih bermakna buat kita umat islam yang di kasihi Allah S.W.T..^_^..

Thursday, November 3, 2011

Kisah Sem ini......


Alhamdulillah..segala puji ana panjatkan ke hadrat Allah S.W.T.. atas nikmat dan kurnianya, ana dan antum semua masih di beri peluang
untuk membina amal di muka buminya.. Sebelum itu, ana nak minta maaf atas segala silap dan salah.. especially 4 someone, who read my post just now.
erm. sebelum ne ana ad post something untuk kwn ana, tp rasanya cukuplah setakat beberapa waktu untuk ana pamerkan. Oleh itu, sebelum masa mencemburui ana, rasanya eloklah untuk ana konklusi cerita sem ini.

Sebenarnya, setiap sem terlalu bermakana buat ana dan juga kwn2 ana.. cuma sem ini lagi istimewa, sebab ana akan tamatkan foundation. Hopefully, will graduate later. Sepanjang foundation, ana rasa dalam diri ana, berlaku perubahan yang terlalu banyak. dan ana rasa bersyukur sngt. kerna hari ini lebih baik dari semalam. Semoga ana tidak tegolong dlm kalangan hambanya yg rugi.

setiap hari mematangkan ana, kehidupan benar2 mengajar ana, erti hidup yang sebenar. ap2 pun, ana nak cerita pasal classmate ana..hehe
pertama sekali, persahabat dengan classmate semakin baik. terutama dengan kwn2 perempuan. bgi classmate lelaki, ana rasa masih macam biasa. ana dah anggap mereka semua mcm shbt.meskipun ana jrng nak cerita2 dgn dorg. tp, ana senang dengan semuanya. untuk sahabat ini, ana xtw la, bila lagi dya akan memanggil nama ana..hehe.. but it's ok..i'm waiting 4 that..

erm..pelajaran pula, terasa berat sikit.. sem ne terasa payah sikit dri sem lalu. moga2 exam nanti ok..amin.. Ukhuwah, alhamdulillah..ana rasa lebih dekat dengan shabat muslimah.. ap2 pun ana tetap rasa gembira. moga Allah selalu mengasihani ana dan antum semua. Bagi ana, tahun ini adalah medan ujian buat ana. pada bulan 3, ana kehilangan seorg abang yang ana da anggap mcam keluarga ana. pada bulan 9 pula, ibu ana turut kembali kepangkuan yg maha esa. ana yg kerdil, terasa diuji. tp, ana bersyukur kerna Allah lebih mengasihani mereka.

Sem ini juga, ana hmpir x dpt balik raya. Namun, berkat pertolongan Allah, akhirnya ana selamat smpi rumah lebih awal dri tarikhnya. Mungkin hikmahnya, ana dpt menghabiskan lebih masa untuk ibu ana. Meskipun, xmenyentuh 1 pun assigment, ana langsung xrasa terkilan malah ana rasa bersyukur. Kini, ana sedang membina kekuatan dlm diri ana. sbb ana tahu, bila ana balik rumah nnt, ana akan berhadap dengan ujian baru. Tp, percayalah..semakin terasa di uji, malah semakin kuat kekuatan yang hadir dlm diri. malah, setiap berlaku seolah-olah terasa bermakna dlm diri.

Errm.. akhir sekali, nak ucp terima kasih pada classmate yang sngt banyk membantu ana, ketika ibu ana meninggal dunia. Korang sudi memberi bantuan buat ana. itu sudah cukup bermakna buat ana. dan tak lupa kepada Agie, Zat yang selalu memberi kata2 semangat dan ilmu agama buat ana. sudi menjadi teman untuk saling ingat mengingati.

Hari ne, ana nak tutup tabir sem 3 lebih awal la yer..hehe.. coz da nak exam, takut xlarat nak menulis..hehe..

Tuesday, November 1, 2011

Umat Islam Dan Perjuangan

Assalamualaikum semua....
erh..hari ne da masuk bulan 11 kan.. so, x lama lagi la nak masuk 2013..
maksudnye, salahla jangkaan org kufar yang mengatakan kiamat 2012 berlakunya kiamat.hehe..
Meskipun, hanya segelintir yang percaya, tp benda ini tetap tidak boleh diperlekehkan.
Kepercayaan terhadap tarikh kiamat, adalah salah satu cabang yang boleh memesongkan akidah umat islam.

Bukan kah, Allah S.W.T sudah menyatakan, bahawa kiamat itu terjadi, tanpa ada sesiapa yang mengetahui tarikh dan masanya.
jadi, sngt tak wajarlah, andai masih ada yang percaya dan menunjukkan bukti2 seperti peredaran bumi dan bulan yang semakin sukar di ramal.
Walaupun, para saintis telah menjangka beberapa kejadian alam akan berlaku, tetapi itu semua boleh berubah hanya dengan sekelip mata dengan kuasa
Allah S.W.T. Oleh itu, tidak wajarlah kita merosakkan akidah kita dengan kepercayaan yang terlalu kecil seperti tarikh hari kiamat berlaku.

Sahabat akhowat dan ikhwan,
hari ne, kita semua inginkan islam. ana tahu, setiap manusia fitrahnya pasti tidak dapat menolak islam. Islam is the way of life. hanya manusia yang ego sahaja akan menolak islam dan orang2 yang tidak ingin berkenalan dgn islam. sahabat, kita tidak buta untuk melihat dan kita tidak bisu untuk bertanya, jadi, apa salahnya untuk kita belajar melihat kebenaran. Hari ini, dunia telah banyak menipu kita. janganlah mata hati kita tertutup dengan permainan dunia. Hari ini, pemimpin kelihatan gah, sedangkan mereka dalam 1 misi yang ingin menguasai dunia. Mereka memperjuangkan sesuatu yang jauh daripada sunnah Rasulullah s.a.w. Sahabat, hari ne kita hidup senang lenang, sedangkan sahabt islam di Palestin,hidup menderita demi mempertahankan islam. Tidakkah kita merasa serbah salah, sedangkan tanggungjawab kita dan mereka, adalah sama. kesemua kita di lahirkan di muka bumi ini sebagai khalifah untuk menegakkan agama Allah. dan bila di akhirat nnti, tanggungjawab inilah yang akan di soal. pada waktu itu, mungkin antum semua tidak dapat membisu, kerana kaki, tangan , perut, semuanya menyatakan perkara yang antum lakukan sewaktu islam sedang dipijak-pijak di dunia. Apa yang antum buat?

sewaktu,org kufar merancang untuk merosakkan minda antum dengan hiburan,makanan,harta dan sebagainya, antum tetap menyokong dengan membelinya, menontonnya, malah sanggup mencari duit dengan membuat pusat-pusat hiburan. Na'uzubillah min zalik. Inikah yang antum nak jawab di akhirat esok?? ana rasa terkilan dengan umat islam sendiri yang sanggup menggadaikan agama demi berkomplot dengan misi orang kufar. mereka ingin mencontohi kamal Artartuk, sedangkan dialah orang yang telah menghancurkan negara islam dengan menyuburkan kehendak nafsu manusia semata-mata.

Hari ini, kita masih berbangga hidup dalam 1 malaysia yang aman dan bersatu padu. hakikatnya, kita sedang tertipu dengan pemerintahan yang bertopengkan islam semata-mata. Andai negara kita negara islam, kenapa hukum islam seperti hudud dan qisas tidak di laksanakan?? adakah islam membenarkan umatnya untuk beriman dengan sebahagian ayat sahaja. Allahuakbar.. butanya mata hati kita untuk melihat. syoknya kita di buai kenikmatan dan egoisnya kita terhadap umat islam yang berjuang mati-matian demi islam.

sahabat,
Suatu hari nanti,islam pasti akan menang dan ana yakin semua kita yakin akan janji Allah ini. dan sebab inilah, kita merasa tak perlu nak susah-payah, sebab satu saat nanti,islam pasti berjaya. Sahabat, ana berani katakan, andai tibanya saat itu, kemenangan umat islam bukan pada umatnya, tapi ianya adalh kemenangan buat umat ialam yang beriman dan turun berjuang. Bukannya yang tumpang sekaki. Sesungguhnya, kemenangan itu adalh milik Allah semata-mata, andai antum ingin merasai nikmat kemanangan, maka turunlah antum untuk berjuang dalam menegakkan negara islam di muka bumi ALLAH ini. Semoga, kita semua dapat menjadi golongan Hawariyun dan Ansorullah yang sanggup berkorban demi Allah S.W.T.amin..