Wednesday, July 31, 2013

23 Ramadhan

Ya Allah permudahkah lah hari esok...
Penat... memang xdapat nak nafikan..
berturut-turut rasa penat.. huhu...
xpa la, mudah2an dengan mempermudahkan urusan orng lain,
Allah permudahkan juga urusan diri ini,
dan ganjarkan pahala..

satu2 persatu kawan2 akan balik..
sedih pulak...
perasaan nak balik tu ada juga,
tapi, tak semangat sangat..
sebab, kalo balik...
esaimen banyak nak kena siap,
masalah pun banyak juga, maklumlah urus keperlun adik2, rumah dan mcm2 lg la..
kalo balik juga, mula la rasa berdebar2.. huhu...
Bunyi macam tak best ja balik kn?
haha.. bukan lah macam tu..
mesti la best balik..
cuma, boleh tahan juga penat kalo balik..
hehe.. rasa lebih besar tanggungjawab dekat rumah..
cuma, bahagia tu pun tak dinafikan juga lah,
bersama-sama keluarga.. =)
cuma, asaimen banyak sangaaat.. =(
betul2 banyak...
huh..
xpala, yg penting doakan malam ne..
nak hantar kwn p airport,
mudah2an slmt pergi dan sampai..
takut juga pandu jauh2 dan tgh malam..
bukan la jauh sngt pun, cuma first tym.. hehe..
ok la...
oh ya, tak tahu nak bagi suprise apa dekat seorng sahabat yg tahun ne first tyme nak sambut raya,
mesti dia excited.. hehe.. bila kawan dapat bnyk duit raya, sy tumpang gembira..
teringat zaman sekolah, maklumlah mula2 puasa, mesti nak dapat duit raya ja.. hehe..
seronok meraihkan kebahagian sahabat.. sahabat ne, tahun ne la puasa fullnya yg pertama... sebab masuk islam hari tu, da 20 ramadhan da.. hehe.. Apa ya?? nak bagi kejutan apa ya?? ermm... O-O...

Thursday, July 18, 2013

Sembang Kosong

Assalamualaikum...
Oh my blog.. da lama tak sembang santai kan??
da lama kita tak bermesra.. hehe...
erm.. ap ya nak cerita...
sebenarnya tak ada ap nak cerita..
just nak menconteng...
Alhamdulillah,
selesai membayar hampir semua bayaran..
tiket, rumah sewa, dan lain2..
erm....
balik raya ne...
tak tahu lagi, nak beli apa..
untuk diri sendri, tak perlu sngt la..
kali ne, sederhana ja la..
memandangkan next sem nak praktikum,
jadi perlu simpan duit siap2.
huh...
takut pula nak praktikum nanti.. huhu..
Tpi, tak sabar pula nak tamat belajar.. hehe...
erm
ap lagi ya..
oh ya..
sepanjang ramadhan dan duduk di kedah ne, memang banyk murah rezeki..
contohnya, masuk musim buah..
dapat makan buah2an scr percuma, banyak kali pulak tu.. hehe.
durian, manggis dan lain2.. best kn?? hehe..
kemudian, masa ramadhan pula..
belum ada lagi keluarkan duit untuk berbuka puasa dan sahur..
sebbnya, sy duduk dekat rumah mak angkat.. hehe.
setiap hari ada buka puasa dekat masjid.
then, dapat hadiah baju raya la, dari kakak, bapa dan pensyarah...
jadi, tahun ne.. rasanya sy tak perlulah risau tentang baju raya.. hehe..
dan semalam selesai menjahit 4 helai tudung labuh sekaligus..
fuhh..
lega3.. hehe..
erm
oh ya.. tulis2, tak sangka da nak zuhur.. k la..
selamat memanfaatkan 20 hari lagi dalam bulan Ramadhan.. salam jumaat juga.. ;)

Tuesday, July 9, 2013

First Ramadhan.. =)

Alhamdulillah..
sebak hati melangkah ke bulan mulia..
Ya Allah, mampukan lah untuk ku memanfaatkn bulan Ramadhan tahun ne,
lebih baik dari Ramadhan sebelum2 ne.. Aamiin...

Hari ne,
hampir satu hari jaga baby..
baby duduk dalam bilik dngn sya.. hehe..
da macam mak baby tu la pula..
bagi tidur, bagi tukar lampin.. hoho..
smpi termimpi2 smbil tidurkan baby..
skrg ne duduk rumah mak angkat..
keluarga angkat ambik anak angkat..
baby lelaki.. namanya Anas..
sebab tu la, belajar jadi ibu dekat rumah ummi ne.. hehe..

Maklumlah, nak juga belajar jadi ibu..
untuk..
in shaa Allah,
nak lahir kan anak yg soleh dan solehah,
bakal hafiz dan hafizah..
Aamiin..
besarnya cita2, nak lahir kn anak hebat agama,
kena jadi ibu bapa yg taat pada agama terlebih dahulu..
dan ini bukan task yg mudah..
kena banyak mengaji ilmu..
ilmu pula kena manfaat,
akhlak pula kena juga..
susah kn??
hehe,,, tp in shaa Allah.. kita nak lahirkn para pejuang agama,
yang bertaqwa.. maklum lah dunia dah akhir zaman..

skrg ne, wahai munirah bt marjoh..
persiapkan lah diri mu..
jgn malas2..
hasrat hati umah, keluarga dan yg paling penting suami,
kena laksana..
aisyh.. mcm orng nak kahwin la pula.. hehe..
lama lagi la..
tpi, persiapan itu kn ambik waktu..
tambah2 lagi, aura baby ne la pula.. hehe...
Tadi, sikit lagi batal puasa,
gara2 nak try susu baby,panas ke tak..
hehe... nasib baik baby ne tak boleh makan lagi..
kalo da boleh makan, konfem nak try rasa makanan baby pula.. hehe..

buat mak,
selamat hari lahir..
moga bahagia selalu di sana,
suatu hari nanti kita pasti bertemu jua.. =)

Monday, July 8, 2013

Kerinduan Mengajar kesabaran

Allah humma solli ala saidina muhammad
Selawat dan salam ke atas jujungan Baginda Rasullah s.a.w..
Ya Rasulullah, sungguh aku mencintaimu,
Merasai kerinduan yang sentiasa segar dan mekar,
Ya Rasulullah, kecintaan kepada mu,
membutakan ku, melalaikan hati ku,
membuatkan aku menangis dan tersenyum tanpa tersedar,
Ya Rasulullah, saat cinta manusia memasuki hati ku,
cinta kepada mu meraih rasa ku,
menenteramkan gelora perasaan ku,
membuatkan aku bersabar dan yakin,
cinta mu telah mengambil jiwa ku..

Namun, tetap ada rasa khuatir yang mengganggu rasa,
saat ingin bertemu di bulan Ramadhan yang Barakah,
Ya Rasulullah, aku merindui arwah ibu ku,
sungguh aku rindu kepadanya,
Ya Allah,
Aku mencintai ibu ku,
ibu ku ratu hati ku, pengubat jiwa ku,
merawat luka ku,
Ya Allah,
Aku rindu pada ibu ku,
sungguh aku sedang merindu..
Ya Allah,
10 julai bersamaan 1 Ramdhan jatuh pada tarikh ulang tahun hari lahir ibu ku,
Tarikh yang sentiasa ku tunggu2 saban tahun,
Ya Allah,
Aku bermimpi menemui ibu ku,
ibu ku mendoakan ku, dan bergelak tawa bersama ku,
Ya Allah,
kapan aku bisa bertemu ibu ku,
Ya Allah,
Sampaikan salam rindu ku, buat ibu tercinta,
pertemukan kami dalam rahmat dan ehsan mu,
di syurga mu yang penuh nikmat nan terindah,
meski tidak layak untuk kaki melangkah...

Buat ibunda yang jauh di sana,
Bulan Ramadhan, bulan mulia,
engkau pasti bebas melihat diri ku,
doa kn kebaikan ku,
Wahai ibu ku,
Ibu..
aku menemui seorng insan,
dan mulai mencintai,
ia mengajar aku kematangn,
ia membawa aku belajar doa untuk kesetiaan,
ibu ku, aku mohon restu mu...
aku berharap agar Allah menjaga diri ku jua diri nya,
Ibu ku,
aku pasti kamu pasti gembira, andai kamu tahu siapa dirinya,
kerana ibu juga pernah mengenalinya,
ibu,
mimpi itu nampak  mustahil, tapi hakikatnya,
tiada yang mustahil bilamana Allah izinkan,
ibu..
aku terlalu berharap,
dan takut andai aku kecewa, aku takut tersalah langkah,
kerana ini lah langkah pertama ku,
mengenali dan menerima seorng insan,
yang bakal menemani seluruh kehidupan..
Aku yakin pada janji Allah,
aku percaya dan bersyukur..
Mudah2an ia yg terbaik untuk ku jua agama ku..
Aku tidak berani untuk melangkah lebih jauh,
aku takut kecundang dan kecewa,
aku harapkan ikatan yang pasti..
sungguh, percayalah aku mampu setia..
Ya Allah...
aku ingin meraih nikmat iman dalam bulan Ramadhan yang bakal tiba,
aku ingin belajar menjadi wanita, isteri dan ibu soleha,
aku ingin belajar meraih syurga,
aku ingin belajar besabar dari mendambakan cinta manusia,
cukuplah sederhana,
Andai benar, masih terlalu panjang waktu,
untuk saling mengenali,
biarlah cinta itu di raih, setelah akad nikah..
Ya Allah ajar lah aku untuk bersabar...
lastly, aku sayang baba, sangat sayang..
terima kasih ba, ats segala2nya,
sngguh aku menyayangi mu..bahkan mencintaimu,
selalu mendoakan mu, =)

Kawan2 ku, juga sama.. selamat menyambut bulan Ramadhan yang barakah..
Moga kita insan terpilih untuk bertemu malam yang terbaik dalam seribu malam.. Aamiin..
Mengejar malam2 yang barakah.. ;)

Thursday, July 4, 2013

Tali persaudaraan Umat islam se dunia

Bismillahirrohmanirrohim
Ya Allah...
Terasa semakin besar dan berat medan perjuangan,
semua umat islam mulai celik dan turun berjuang,
meski dalam bilangan yang sedikit,
namun dengan yang sedikit,
mampu memiliki kekuatan yang banyak,
kerana keimanan yang jitu dan mereka bersama-sama dengan pertolongon Allah..
Melihat keaadaan Palestin, Afghanistan, Syria, Mesir dan banyak lagi negara islam yang tak henti2
di uji dengan peperangan dan kezaliman orng2 yang jahil dan keji.
mereka turun berperang, mereka mempersiapkan diri dengan ketaqwaan yang tinggi..
Bagaimana dgn umat islam di Malaysia,
yang mana orang islam sendiri menjadi musuh kepada agama islam...
Orang islam sendiri yang menentang ajaran islam,
orang islam sendiri yang mempertikaikan hukum islam..
Allah hu Akbar...
Mampukah islam yang syumul tertegak di bumi Malaysia,
Mampu kah orang2 Malaysia turun berjihad memegang senjata dan menghantar nyawa untuk syahid dalam medan perang...
Allah..
Mungkin skrg kita mudah berkata2.. menang dalam bicara.
andai ada laungan menyeru turun berperang,
ada kah kita siap sedia?
Ataupun lutut terketar2 dan mula nak larikan diri...
Kita kena cek semula keyakinan dan akidah kita...
Umat islam Malaysia,
jangan kita tutup mata melihat kesusahan saudara2 se islam kita yang dalam kesusahan...
Kirim kn doa, dan berusahalah kita sama2 mempersiapkan diri...
Ya Allah...
Alangkah berdosanya diri ini............
Terlalu banyak dosa yang tidak mampu untuk dihuraikan,
mampu tersenyum saat ada yang menangis,
mampu kenyang saat ada yang berlapar..
Ampuni lah kami Ya Allah...