Monday, December 31, 2012

Oh My English

Assalamualaikum..
Oh My English!!
How could be me??
Why my class had been choosen..
i don't want..
but... i should accept it as a challenge..
right??
huhu..
My English is always spoil my result..
But, until now i still need to learn it..
even, i don't want it..
Why?? Why??
Since a long time, i wanna to run from it..
i guess, if i choose Math as a major,
i will not study english anymore..
but... 
finally, it still want me to learn it 
and becoming my important subject,
that i must score it in my examination..
huhu...
Do you know,
how depress i am, with my english result,
since i was in year six.
in UPSR, i got 4 A n 1 B,
in PMR, i got 6A n 2 B,
in SPM i got 8A n 1 B,
Those B, is belong to english subject..
n i alway felt humble with my all freinds in my class..
all because, of my english.
Oh my English...
it so shameless..
Oh so sad...
But..
i need to accept it right.
i believe, that i will be good in english..
just need a time,
for me to love n enjoy it..
One day, i will be,
an english teacher..
so,
i must try my best...
even, i dont like it...
=(
huhu...
but... don't forget to smile..
hehe.. =)




Selamat Tahun Baru =)

Assalamualaikum. =)
niat di hati nak menulis banyk..
kisah sepnjg 2012.. 
tmbh2 lagi da ada kwn yg crt kn refleksinya..
hehe.. 
dpt la imbas kembali..
Tapi, masa pula macam x mengizinkn..
jua perasaan..
huhu..
pemergian demi pemergian..
sudah 3 thun berturut2. ada shj insan terdekat yg pergi menemuiNya..
Tapi, xpala.. kita yg masih hidup, pun pasti ke sana jua..
Al-Fatiah buat nenek tercinta..
=)
Mg Thun 2013 lebih baik dari 2012..
Salam kenangan buat 2012,
Salam pertemuan buat 2013,
=D
Selamat Tahun Baru...
Buat semua Sahabat.
=)


Wednesday, December 26, 2012

Post3.. =)

Assalamualaikum.. =)
Rasa macam lama tak menconteng dekat blog ne..
Rasa rindu pulak..
hehe..
baru ja habis bca status2 org dekat fb..
Rasa lawak, geli hati dan mcm2 lagi.. 
haha.. ada2 ja org sekarang.
Fb.. sudh tentu jadi tempat meluah..
Tpi, xsangka plak ada org yg meluah mcm2..
termasuk.. nak kembali dengan kekasih lama la.. nak cari org atas 25 la..
n da biasa bercinta la..
bla..bla..bla..
hehe.. 
kenapa lawak ya??
dekat blog pula..
baru ja 2 hari lepas.. tajuk besar..
hati yg di sakiti..
katanya.. mcm2 la...
ko sakiti hatiku.. kau tak tahu aku menangis..
hehehe..
tapi, hari ne.. Tjuk besar.. Maafkan ku sayang..
katanya..
sebenarnya ko tak pernah pun buat ak kecewa..
aku yg tak mampu menilai..
n bla..bla..
hehe..
memang best gak bca.. perasaan org ne..
Tpi lucu pula.
mcm da makin kurang rasa segan org skrg..
termasuk diri ini..
kdng2 mluah gak..
Tpi.. agak2 juga la..
hehe..
sebenarnya.. banyak benda..
kalo bole, org tak perlu tahu..
perasaan kita..
bila kita merayu.. kita rasa memerlukan si dia sangat..
tak prlu nampak sangat..
tu menunjukkan kelemahn..
dan kurang kesoponan..
malu kot.. jadi wanita yg mcm tu.. hoho..
kn baik.. kalo kita mengadu dengan Allah..
Allah dengar ap..
yes.. memang tu fb kita.. blog kita..
suka hati kita la..
tapi, itu menunjukkan diri kita sebenar..
Ye dok??
orang bole nilai kita mcm mn orngnya..
makin mudah kita meluah perasaan..
makin mudah org nak permainkan kita..
nampak sangat kita ne, prempuan yg mungkin boleh mereka mainkan..

erm.. tp xtaw la...
kita pun xtw lelaki ne.. mcm mn..
ada yg baik.. dan mungkin banyak yg jht..
jadi, hati2 ja la..
=)
sekarang remaja yg baik dan pandai jaga diri, 
makin kurang.. payah nak cari..
kalo orng lelaki yg baik..
selalu kata.. la ne, payah da nak cari perempuan soleha..
kita tak tahu yg mn masih dara..
tp.. sebenarnya..
sama gak.. dengan org lelaki..
la ne....
pun payah nak cari lelaki yg boleh dikatakn OK..
sbab.. kebanyakkannya memang Ko..
hari2 lepak.. minum arak.. ada kes mencuri..
n mcm2 lagi..
Tapi.. kan bagus kalo masih ada lelaki yg baik dkt kg ne..
sy suka.. kalo dpt jodoh org kg..
dekat ja..
lagipun, makcik2 dekat cne..
semua bagus..
sy suka bercampur dgn dorang..
xsombong n lain2..
Tapi, nak cari yg soleh..
tak tahu la..
ada ka tak dak..
hehe..
tapi, sy yakin..
andai jodoh.. pasti tak ke mana..
=)
hope2... ada gak yg ok..
yg boleh di bentuk dan membentuk..
Cuti pun da nak tamat..
sekarang segan da nak pusing kg..
=(
sebab.. kita da pandai revers dkt jln raya..
haha..
hape u enjoy..
Allhamdulillah gak.. result sem lepas meningkat..
doakn.. sy balik kedah.. tak kena denda..
sebabnya.. sy escape 3 hari..
lamaa kn?
=(
xsengaja..


Tuesday, December 18, 2012

Senyum Sokmo

Saat yang indah adalah suatu anugerah,
Keindahannya dapat dirasa oleh pemiliknya,
Indanya bukan mudah untuk diugkap,
Melainkan kita sendiri yang merasa.
...........................................................................................................................................................
Sesuatu keindahan yg ada pada zahirnya sahaja, hanyalah satu daya tarik untuk kita mendekati dan merasakannya sendiri. Namun, hakikatnya tidak semesti apa yang terlihat pada zahirnya. Keindahan adalah suatu yg mampu untuk dinikmati secari batin dengan hadirnya rangsangan dalam yg merasakan keseronokkan dan keterujaan.

Keindahan itu juga mampu dicipta sendiri. Manusia yang bijak dan selalu berfikiran positif, sentiasa ingin mencipta kehidupan yang indah dan sihat. Permulaan sesuatu keindahan adalah bermula dengan senyuman. Ukiran senyuman yang dicipta dari bibir sendiri, akan menghasilkan tidak balas yang positif dalam diri. Tindakan yang terhasil adalah tindakan-tindakan yang terkawal dan menarik.

Islam menjadikan senyum sebagai sedekah dan menjadikan Rasulnya sebagai ikutan, sentiasa banyak tersenyum berbanding ketawa. Senyum adalah ubat mujarab, menulis kata hati yang indah dan baik, menghuraikan perasaan suka dan malu, juga mampu menutup kesedihan yang tersumbat dikalbu.
Senyum ibarat ubat, menambah nilai kesabaran dalam melayari kehidupan.

Andai senyum dijadikan suatu amalan, hidup pasti ceria, tenang, dan bahagia selalu.
Jom, ayuh senyum dong.. ^___^
Masa si, mw senyum pun payah.. ya engga??
heh. terpengaruh sama drama2 indon sepnjg cuti ne..haha

Jadi?? gue harus bilang wow gtu??haha..ne trademark adik2 masa cuti..
Erm.. cuti kali ne bnyk improve berbanding cuti2 yg masa lalu..
Lebih bnyk bermuhasabah dan banyk lagi la..
Putus kawan pun ada.. haha...
Herm... no komen la bab tu..
yg penting, dya gembira.. 
=)



Saturday, November 10, 2012

Doa Melayari Bahtera Kehidupan

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Ku titipkan salam buat insan yang sedang bertarung di jalan-Nya,
Moga Allah selalu setia bersama mu..
Aamiin..

Ya Allah,
Andai kehidupan di dunia ini umpama lautan luas,
Aku pasti tenggelam ke dasarnya,
Andai tiada hamparan yang engkau hamparkan,
Aku pasti karam di lautan yang tiada penghujungnya,


Ya Allah,
Semakin kelam aku di amuk angan,
Semakin jauh aku dari diri Mu,
Semakin rakus aku mengejar dunia,
Semakin hilang nikmat akhirat buat diri ku,

Ya Allah,
Izinkan aku bermain atas ruangan yang engkau hamparkan,
Agar aku tidak sesat di luar penglihatan Mu,
Sehingga aku kabur hala tuju ku..

Ya Allah,
Pautkan lah hati ku pada dahan2,
Yang membawa aku untuk mengingati Mu,
Agar Cinta ku sentiasa bermagnetkan cinta Mu,
Sungguh,
Mudahnya hati ini terperdaya,
Dengan buasnya nafsu menjajah jiwa,
Hingga lupa, 
Pemilik hati, yang menganugerahkan Cinta..

Ya Allah,
Musafir hidup, tiada penghujungnya,
Mengemudi Bahtera yang tidak tahu di mana perhentianNya,
Hanya kalam Mu sebagai pedoman,
Hanya peringatan dari kekasih Mu,
menjadi Tauladan..

Ya Allah,
Celik kan lah mata hati yang kabur,
Hidupkan lah hati yang mati,
Agar setia mengingati Mu,
setiap detik dan saat,
Agar kelalaian tidak merajai hati,
Agar iman tidak surut dan sepi..

Ya Allah,
perhitungan Mu, terlalu ghaib buat Ku,
Hingga aku tidak tahu,
mana yang terbaik buat diri ku,
Kepada Mu, aku memohon Petunjuk,
yang terbaik buat diri ku,
jua agama ku..
Aamiin.. 






Penutup Sem 2 PiSmp

       Otak Tengah Loading...

Nak habaq kisah sem ne..
Yang tak sempat nak ceritakan pengakhirnya..
hehe..
Alhamdulillah..
Sem 2 Pismp Da berlalu...
=)

Rindunya Bumi Kedah...
Tapi tak pasti lagi dapat meneruskan langkah 
Ataupun tidak..
=(
Doakn kejayaan ya..
=)

Sem kali ne,
Susah... Tapi Best..
Tak terasa sangat..
Sebabnyaa... dari awal lagi memang sibuk memangjang..
Erm...
Tapi, sempat pulak buat Tuisyen..
hehe..
Ok la.. pendek je yg dapat di kongsikan..
=)
Rindu sahabat2 semua... 

Cuti2.. -)

Kisah Masa Cuti  >_<                 

Mula2, tak rancang pun nak ikut kawan balik rumah,
Tapi, da kawan ajak,
Hati pun melonjak-lonjak nak ikut,
hehe

Berbekalkan izin dan restu orang tua, 
Maka, bermusafirlah diri ini di rumah seorang sahabat,
Yang terletak di bumi selangor.
=)

Di pendekkan cerita, memang best sangat jalan2 dengan Cek Zati,
hehe..
First tyme rasanya, tak tidur dalam kereta sepanjang perjalanan 
dari Kedah ke Meru,
hehe..
Pemandangan yang sangat cantik dan luas..
Bak kata pepatah, 
jauh perjalanan luas pemandangan.

Mula2 lagi dekat rumah kawan,
da belajar masak.. hehe..
Macam dkt Master chef la kata kn..
hehe..
Lepas ne, boleh la try masak Tom Yam kat Rumah..
>_<

Bukan itu saja,hehe
Cer tengok gambar kat bawah ne... 


Taw x tempat ne kat mana?? hehe
I-City Shah Alam...
hehe...
Tak pergi pun.. haha..
Cuma dapat tengok dari kejauhan.. =)
Nampak cam best je... memang da rancang nak pergi,
Tapi bukan rezeki..
Nanti kot, masa berbulan madu.. hehe..

Erm... Yang Paling best sangat dapat Pergi tempat ne...
Jeng, Jeng, Jeng
hehe

Ini lah Masjid Sultan Salahudin Abd. Aziz, Shah Alam.
Rasa macam pernah tengok kn??
hehe..
Ne la masjid yang selalu masuk tv bila azan berkumandang..
hehe
Best sangat, luas, cantik, indah dan terbentang luas..
Rasa macam jalan2 dekat Mekah.. =)
Yang best, kami sempat buat solat Istikharah lagi..
hehehe..
Best kn... 

Erm tak ketinggalan gak 1 tempat yang menarik lagi tertarik..

Fuh... Setia City Mall...
Besar sebenarnya Banggunan ne.. 
sangat besar dan Cantik macam Hadiah yang kena balut..
hehe..
Dua kali pergi tempat ne..
Atas 1 misi..
hehe...
Nak tahu Ap misinya...



hehe...

Inilah rasiahnya... hehe..
Xsabar, Xsabar...
Cerita ne, sangat comel ...
Huh.. Mengalir gak air mata tengok cerita ne..
hehe..

Asyik jalan je rasanya, hehe..
Setiap hari ada je tempat di lawat.. 
huh.. berutung sangat rasanya..
Dan paling best,
Barang sangat murah dekat Pasar Jumaat..
hehe..
Dapat beli,..
Pakaian untuk Balik.. hehe..
Rasanya, balik kali ne, 
1 set, baru..
Erm... dan yang paling terharu dan sedih.. =(
Mak zati, Kirimkan duit untuk belikan kita kasut..
ehehe..
Kasut kita da lama koyak kat tepi,
Tapi malas nak tukar,
sebab masih nampak elok dan tak ketara sangat koyak tu..
hehe..
Tapi, Dapat pulak kasut baru..
huh..
Sebak..

Family kawan sangat baik,,
hari2 dapat makan enak2,
Mak kawan pandai sangat masak..
hehe..
Rindu dekat Mak..
=)

Esok da nak balik da..
Pasti memory indah ini,
Tak akan dapat di lupakan..
=)
Banyak perkongsian sepanjang bersama-sama dengan Zati..
Rasa seronok sangat..
Mudah2an Allah jaga ukhuwah yang terbina ini.. =)
Kami gak berjanji untuk tidak meninggalkan sahabat karib kami,
Yang sedang berjuang dan bertarung di Medan Perang,
Kami, sentiasa akan setia buat mereka..
Tidak kira susah dan senang..
We love Them So Much..

Kepada Zati,
Terima Kasih sangat2 sepanjang Cuti ne,,
Rasa bahagia sangat dapat berkenalan dengan lebih akrab,
Moga2 istikharah cinta membuahkan hasil yah..
Hehehehe...
Rindu dekat Angah, Hafizah, Adhirah, dan Makcik..
Along tak sempat nak kenal rapat, 
Tapi, yang paling di rindui pastinya Angah..
hehe..
Mudah2an Allah beri kesembuhan buat Angah
dalam masa yang dekat.. Aamiin..
Mudah2an keluarga terus bahagia dan diberkati selalu..
=)
Love Allah, Love Muhammad..
( Ala2 Pieere)
Allahualam..
=)
Syukran jazillan..
*Publish* ( >_<)


             

Friday, November 9, 2012

Alangkah Indahnya Hidup Bersahabat...

Sahabat,

Alangkah indahnya hidup bersahabat,
Tidak mampu untuk dihurai dengan kata-kata,
Hanya senyuman yang mampu menjelaskan,
Keindahan sebuah persahabatan,
Yang saling ingat mengingatkan,
dan saling pesan berpesan ke arah kebenaran..

Ku kira, hidup ini akan penuh pertelingkahan,
Andai persahabatan sering di dustakan,
Ku kira hidup ini akan penuh kekosongan,
Andai tiada sahabat yang sudi mengisi ruangnya,
Ku kira hidup ini penuh kebosanan,
Andai tiada sahabat yang menghiburkannya..

Sahabat,
Dulu, kini dan selamanya,
Sentiasa hadir di sisi buat menemani hati yang sepi,
Mengisi rohani yang kotor dek duniawi,
Mengajar erti hidup dalam dunia yang islami,
Membawa hati dekat pada ukhrawi,

Sahabat,
Tanpamu, ku pasti sepi..
Tanpamu, hati ini pasti dinodai cinta yang tak pasti,
Tanpamu, diri ini pasti terpesong dek rakusnya nafsu duniawi,
Tanpamu, aku tidak pasti hidup dalam nafas iman sebegini,

Sahabat,
Moga engkau terus kuat,
Menjalani kehidupan yang menghimpit,
Moga engkau terus kuat dalam menyemai benih iman di sanubari,
Ya Allah, hanya pada mu tempat kami mengadu,
Hanya pada Mu kami bermohon kekuatan,
Dan kepadamu lah kami memohon harapan,
Kepada engkaulah kami berpaut untuk mendapat kekuatan..
Terimalah kami sebagai hambamu yang bertaqwa,
Terimalah taubat kami Ya Allah..
Sungguh lemahnya kami tanpa Cinta Mu....



Friday, November 2, 2012

Exam...

Salam..
Alhamdulillah..
Exam kali ne, xtw kenapa la tenang semacam.. xtw nak kata ap.. exam jwb teruk ke tak, tapi perasaan sebelum dan selepas tetap sama.. Dua2nya mcm xda perasaan.. rasa mcm ok ja..
Kali ne, belajar mcm bukan untk exam.. tpi, memng nak belajar..
Seminggu sebelum peperiksaan memang risau sangat..
Oleh itu, sy study giler2 gak la yg mula2 minggu study..
dan alhamdulillah sekarang da rasa tenang walaupun exam berturut-turut..
sy tak mengharapkan yang terbaik, cuma sy harap usaha sy memberi yg terbaik..
Sebenarnya sy bersyukur sgt Allah permudahkan segalanya..
Contohnya, Edu tadi.. Yang keluar bhgian B dan C, memang antara yg sy beri perhtian..
Cuma tw2 ja la, cara jwb xpasti la betul.. cuma, sekurg2nya, sy rasa lega..
Sy study suka scr persendirian dan diam...
tpi, sy nak belajar dgn seronok.. Oleh itu, bnyk la post2 sy kat FB.. sampai ramai yg menyampah.. haha..
Sebenarnya, itu lah cara sy nak hinurkn hati..
Sy tak suka study stres dan berckp2 macam2.. mengeluh dan sebagainya..
Sy study suka dengar muzik ja.. haha..
pelik kn.. tapi... begitula kisahnya... sy dan exam kali ne.. result tak tw la..
yg penting sy lega dan tenang memanjang.. ish3... haha...
K.. nak tido dulu.. salam.. =)
Doakan exam sy.. =)

Wednesday, October 31, 2012

Jauhi Riak

Sy benci menyatakan sesuatu yang bolehh membuatkan hati saya memuji diri sendiri..
Sy benci fikiran yang mengatakan bahawa sy la yg betul..
Sy cuma ada pendirian sendiri.. dan sy cuma nak ikut dan yakin dengan pendirian sendiri..
=)

Jauhilah benda2 yg boleh mendatangkan rasa riak dalam diri..
Sembunyikanlah amalan dan ibadah diri.. tak perlu untuk disebut2..
Sembunyikan lah segala pengorbanan dan jasa baik yang pernah di beri..
Semua itu akan menjadi tidak bernilai, jika terselit rasa riak dalam hati..
Syaitan memang bijak..
saat kita, betul2 dekat dengan pencipta kita..
Dia hadirkan perasaan halus, untuk memuji-muji diri kita..

Selalu la ingat Rasulullah..
Sekalipun, syurga menjadi jaminan..
Solat tetap sampai kaki bengkak2..
Bersyukurlah atas segala nikmat yg diberi..
Perasaan itu luarbiasa bila hadir sesuatu nikmat pada diri..
seperti seluruh dunia hendak diberitahu..
Tpi, berjaga-jagalah.. khuatir ada hasutan halus..
yang boleh membunuh kembali segala nikmat yang diberi..

Jaga Hati.. Jaga Iman..
Kita nak Pandangan Allah, bukan Pandangan Manusia...

Tuesday, October 30, 2012

Nak Main, Main Juga.. Tapi Allah Jgn Lupa!!

Boringnya...........
Tpi, ada shbt kata, tidak ada istilah boring dlm hidup seorng daie..
Erm...
Sebenarnya da lama nak main2.. dan inilah masanya..
da hilang teman bermain..
Bukan benci.. tapi sayang..
sebab sayang, ak lepaskan teman sepermainan..haha..
Mun2...
sedih bila sahabat menjauh.. Tpi, aku jg pandai menjauh..
kadang2, aku mcm nak menghukum. agar dya lebih  fhm..
ap matlmt hidup seorng muslim..
ak nak dya fhm, menjadi muslim, itu tiket ke syurga..
tapi, masuk islam itu tanda tunduk pada pencipta..
Tapi, untuk menjadi seorang muslim yang mu'min kenalah ada iman di dalamnya..

Apalagi menjadi umat islam di akhir zaman.. memang banyak benda yang kita kena jaga dan harus lebih kuat..
Kita kena ajak lebih ramai orang yang sama2 memperjuangkan islam..
Jika nak diikutkan, sebenarnya, kita sudah tidak ada masa untuk bermain..
Kita sepatutnya lebih serius dan sibuk meningkatkan ilmu agama dan dunia seiring,,
Tanggungjawab itu adalah satu amanah yang akan dipersoalkan di akhirat kelak..
Dan apakan lagi diri kita, yang belum tentu terus ke syurga..
Tiada jaminan yang mampu menjamin kita bebas dari azab api neraka..

Semakin aku menyayangi sahabatku itu, semakin aku ingin menjaga dirinya..
Aku ingin dya faham..
mengharap bimbingan, bukan hanya sekadar pengharapan..
Hidayah adalah sumber yang perlu di cari sendiri..
Jika, kita tidak mampu untuk menggerakkan diri kita untuk mencari hidayah,
Sampai bila2 pun, hidayah tidak akan dtng pada kita..
Contohnya, bila orang suapkan makanan untuk kita..
selagi kita tidak buka mulut, selagi itulah makanan tidak akan masuk..
Senang bukan??
sebab tu la, cara yg sy gunakan, ialah sekadar mengajak..
Ajak 2, 3 kali... jika jawapannya tidak.. Ok.. biarkan sahaja..
Dan lain kali ajak lagi..
Sekaligus, sy berlepas diri daripadanya atas ketidakmahuannya..
Dan sekaligus, saya mencuba untuk memberi ruang kepadanya untuk berfikir sejenak..
Saya faham, bukan mudah, tapi indah setelah fhm..


























JOm BerPesan

Mata yang celik, seperti buta.
Telinga pula seperti pekak,
Mulut pula seperti bisu,
Hanya hati yang mampu menangis..
Saat melihat anak-anak bangsa hari ini..
Yang tidak mengenal pada agamanya,
Lupa pada penciptanya, Lupa pada negeri yang abadi..

Cukupkah hanya dengan rintihan hati semata?
Wahai golongan yang celik hatinya,
Marilah kita berusaha mengatur langkah bersama,
Mengajak anak bangsa, untuk kembali pada ajaran agama,
Tidak Mudah, Tapi indah..
Saling berpesan-pesan kepada kebenaran dan saling-ingat mengingatkan..

Mampukah kita gembira, andai sanak saudara kita menangis di baham api neraka?
Sedang kita di ulit nikmat syurga..
Wajarkah untuk kita bersenang lenang, sedang di dunia kita membiarkan mereka terkontang-kanting..
Sebab itulah, Allah menyuruh kita menyampaikan ayatnya,   
walaupun sepatah ayat ..



Saturday, October 27, 2012

Pendirianku.. ada sebabnya..

Kenapa saya lebih memilih untuk mendengar muzik berbanding mendengar orang bercakap??

- Pertama sekali, saya memang selalu kena tegur oleh kwn2 sebab suka pakai earfon.. sebenarnya.. saya pakai earfon masa buat kerja atau tengah lapang n tgh study.. Sebabnya, mungkin saya tak berminat dengan apa yang sedang dibincangkan, sebab saya rasa mengantuk dan perlu segar untuk mendengar sesuatu terutama masa kuliah.. dan ketika masa lapang pula, saya lebih suka dengar muzik sebab saya tak suka dengar perckpn org sekeling yg kadang2 suka mengeluh tak tentu pasal, ketawa tgk movie n lain-lain.. Maafkan saya.. Tpi, itulah sebabnya... Jadi, selapas ne jgn tegur atau marah sy lagi sebab pakai alat pendegr.. Lagipun, muzik yg sy dgr.. bukan yg tak baik.. semuanya nasyid, qasidah ataupun radio Ikim.. bukan nak kata yg saya bak dgr benda2 mcm tu.. Tpi, itu lagi bermanfaat berbanding mendengar rungutan dan lain2 yg bagi sy, xpenting..

Saya hormat cara orang lain, saya tak tegur orang yg lebih memilih untuk apa yg dia minat.. Jadi, tolong hormat cara saya berfikir.. mcm sebelum2 ne,, sy org yang ada cara sendiri dan pendirian sendiri.. pendirian sy boleh di ubah, jika berdasarkn pandangan agama.. tpi, selain itu.. memang tak mudah.. sbb tu, sy bukan jenis yg mudah ikut cara org atau minat orang..

Maafkan saya.. sebab cakap macam ne.. Cuma, sy tak suka org tegur benda yg sy buat berkali-kali dgn cara yg saya tak suka..  Kalo nak tegur, tegur cara yg baik.. tanya la ap sebabnya terlebih dahulu.. sy hargai teguran itu.. cuma, caranya mungkin salah..

Biar saya pekak pada masa akan datang.. asal sy tahu, yg telinga saya pekak disebabkan mendengar benda2 yang baik..

Huh...
Saya marah bukan tanda benci.. cuma, sy nak tegaskan...
Saya kalo nak tegur, memang bnyk benda yg sy tak setuju dgn masyrkt sekeling hari ne.. contohnya, meletakkan gambar di FB.. sy tak fhm, untuk ap dan kenapa.. dulu sy pernah buat.. tpi, sekadar untk org kenal sy.. masa tu, mula2 buat fb.. tpi, setelah sy fhm, fb terlalu terbuka dan muka terdedah.. sy rasa lagi teruk.. Tpi, orang, lebih kpd wanita..sy tak fhm untuk ap wajah yg da cantik nak kena pamer.. nak bagi org Like?? untuk Ap??
Huh..
Saya seperti yg sudah dijelaskan.. mungkins suka menilai.. tapi, sy hormat cara org berfikir.. dan sy juga ada cara sy berfikir.. jdi, hormat lah pendirian sy..

Sy memang agak tegas dengan prinsip sy..
Prinsip sy lebih kepada pendirian dan cara hidup sy skrg..
sy tak kesah sgt ap org fikir tentang sy.. yg saya kesah ialah pandangan Allah terhadap saya..
Nak tundukkan sy, tak susah.. sangat senang..
Cuma gunakan prinsip dan hujah agama yg tepat..
sy mudah menerima pandangan org dan teguran..
Cuma, itulah syaratnya...
Maaf sekali lagi, andai ada kata mengguris..

Friday, October 26, 2012

Indah di Hari Raya

Bismillahirrohmanirrohim..
Alhamdulillah Ya Allah..
Hari ini merupakan Hari Raya AidilAdha yang disambut oleh seluruh umat islam.
Dan, alhamduilillah walaupun hari ini tidak dpt balik rumah dan tak da pun makan2 macam hari raya selalu..
Tapi, cukuplah dengan Allah memilih diri ini untuk datang beraya ke rumah seorang ulama yang tersohor di negeri Kedah.. Syeikh Ust. Zainol Asri..
Alhamdulillah..

Ya Allah, rasa malunya bila duduk bersama-sama dengan seorang ulama yang sangat hebat..
Seorang yang dicintai Rasulullah.. Huhu... Hampir seluruh rumahnya pernah dimasuki baginda s.a.w..
Ya Allah.. betapa rasa tak layaknya diri ini..
Mungkin, ramai yang mengharap untuk di tegur dan di sayangi ulama itu, apakan lagi untuk dijadikan ayah angkat..
Ya Allah.. aku tidak perlukan itu.. Bagi aku, aku sudah sangat beruntung dan bersyukur sangat bila dapat dan berpeluang untuk masuk ke rumahnya dan berkenalan dengan keluarganya.. Ust. Zainol dan isterinya memang sangat hebat.. Isterinya sangat baik dan memuliakan kami..
Pada asalnya, aku rasa seperti malu untuk memperkenalkan diri dan menyembunyikan diri.. Tapi, bila isteri ust, bercakap dan bertanya serba serbi tentang aku.. aku rasa sangat terharu dan malu.. Aku rasa tak layak untuk berkenalan dengan isterinya.. Isterinya siap menyuruh aku untuk datang kembali ke rumah itu.. Pandangan dan harapannya yang penuh kasih sayang, membuatkan aku rasa seperti dihargai dan ingin untuk datang kembali.. =)

Senyuman Pak Long yang tak lekang dan ada sekali sekala singgah ke arah ku, membuatkan aku rasa sangat tenang dan malu sangat.. Aku rasa segan berdepan dengan Ulama tersebut... Pak Long sangat baik.. walaupun sibuk, dia tetap berusaha menegur dan melayan kami sebagai tetamunya.. Senyuman Pak Long, memang sangat mengharukan, lagi menengkan...

Ya Allah..
Buka setakat Pak Long.. Ust. Nazrul sekali datang beraya ke rumah Pak Long.. dan kami terserempak dengannya..
Huhu.. Rasa sangat tak sangka.. Ust. Nazrul yang juga sangat saya kagumi..
Ust Nazrul mungkin pelik melihat kami di pekerangan rumah Pak Long.. Lama dia berdiri memerhati kami.. Saya yang melihat, terus tundu dan senyum tanda hormat.. dan saya tak sangka ust. Nazrul pun tunduk dan tersenyum dengan senyuman yang bagi saya sangat dalam dan ikhlas... fuh.. rasa sangat mengharukan, bila seorang ulama yang sangat kita segani sedang berdiri dan duduk bersama-sama kita dalam satu rumah..

Ya Allah..
Indahnya di pagi raya...
dan adakah akan ada hari lagi untuk bertemu dengan Pak Long, Isterinya dan anak-anaknya ?

Sunday, October 21, 2012

Aku nak Sendiri

Aku cuma ingin bersendiri...
Buat masa ini..
Bagilah aku masa..
Untuk aku dengan diriku..
Aku seperti banyak kehilangan waktu untuk diriku sendiri..
Maafkan aku..
Untuk hari ini..
Aku ingin sendiri..
AKu kalo bole nak main jauh2 dari orang sekeliling..
Maafkan Aku..
Aku inginkan masa untuk aku..
Itu sahaja yang aku mahu..
Aku ingin mencari kembali diriku..
Tujuan ak.. cara aku..
Semua tentang diri aku..
Aku tak peduli orang tinggalkn aku..
tpi, jangan fikir teruk sangat tentang aku..
Aku cuma manusia, yg suka bermain dengan fikiranku sendiri..
Sehingga aku, xkenal siapa aku..
Bagi aku masa, untuk susun kembali.
Matlamat dan identiti diriku..
Tak payah nak masam muka atau marah aku..
Aku tak pernah masam muka atau marah bila aku ada masalah..
Aku hanya diam dan berlalu..
Mungkin, memang ada yg terasa..
Tapi, bila ditegur.. pasti nadaku seperti biasa..
Aku berusaha melawan perasaan.. saat aku terasa..
Buat masa ne,, aku tak suka orang masam muka..
Ak tak biasa di marah.. bukan aku tak nak di marah..
Ak da lama tak kena marah..
Sejak F1, mak aku tak pernah marah..
Aku pun xtak suka nak berdepan dengan orang yang marah...
Aku tak suka..
Pendek kata... aku tak suka..
huh..
bagi la aku bersendiri..
mungkin pilihan aku salah..
Tapi, cubalah faham aku, untuk setakat hari ini..
Aku tak mampu nak marah..
kalo aku marah..
Tak tahulah..
aku jarang marah.. kalo marah..
aku sendiri tak tahu macam mn kesudhnnya..
Tolong la...
aku cuma nak korang mengerti..
walau aku tahu.. xsemua orang akan mengerti sikap kita..
jadi.. maafkan lah aku.. atas tindakan ku..

Wednesday, October 17, 2012

Buat Para Mujahid

Buat Pemuda-Pemuda Islam,

Tulisan ini khas buat kalian..
Kalian adalah pemimpin ummah,
pemimpin para wanita,
Pemimpin yang menjadi tunjang kemenangan sesebuah negara islam..
Di mana kalian saat ini??
Adakah lagi yang masih ketagihan dengan dadah, berfoya-foya dengan para wanita,
Anda adalah panji kekuatan, anda adalah pemimpin berwibawa,
Anda memiliki akal yang sihat dan sempurna,
Anda memiliki kekuatan yang tidak dimiliki para wanita..

Jangan layu pada kelemahan wanita,
Jangan tertunduk pada godaan nafsu dunia,
Wahai mujahid yang kuat.. jangan kau hakis kelebihan yang Allah berikan,
Bersabarlah.. bidadari akan hadir buat mujahid yang ikhlas berjuang,
Semoga imanmu terus terpelihara..
Peliharalah hatimu... 
Jagalah imanmu..
Kuatkan hatimu..
Bangkitlah para mujahid..
Yakinlah.. Bidadarimu sedang menanti di dunia juga di syurga Allah yang indah..
Jangan pernah berasa lemah..
Ingat, Nabi Muhammad juga adalah insan bergelar lelaki..
Islam datang dengan dagang, Islam kembali dengan dagang.. Jangan lupa perjuangan Nabi Muhammad s.a.w dan Umat islam terdahulu, yang berkorban jiwa dan raga demi mengembangkan islam.. 
Adakah kita umat akhir zaman, hanya duduk bersenang lenang menikmati kesusahan yang mereka lalui dahulu dengan nikmat islam..
Adakah itu sudah cukup buat kita untuk medapatkan nikmat Syurga Allah di akhirat sana nanti??

Wednesday, October 10, 2012

Taubat : Lilin Harapan

Salam...
Tahukah anda tentang 4 batang lilin yang pernah menerangi anda??
Setiap daripada kita, memiliki 4 batang lilin . =)

Lilin pertama, iaitu lilin ketenangan dan kedamaian..
Sayangnya, lilin ketenangan tidak mampu untuk bertahan lama. Memandangkan kita hari ini lebih suka porak-poranda, salin dengki mendengki dan bergaduh sesama sendiri. Lilin ini berkata ' aku lebih baik mati, memandangkan orang tidak memerlukan aku lagi'.
Lalu mati lah lilin pertama.

Lilin ke dua, iaitu lilin cinta..
' Akulah lilin cinta. Kerana aku, ramai yang buta menilai cinta. Sehingga mereka tidak tahu apa itu cinta. Kini, anak sendiri sanggup membunuh ibunya, ibu pula sanggup membuang anaknya. Aku sudah tidak diperlukan dalam hidup mereka dan lebih baik untuk aku mati' Lalu, matilah lilin cinta.

Lilin ke tiga, iaitu lilin iman..
Lilin iman juga tidak mampu untuk terus hidup, memandangkan ramainya kita yang tidak merasakan adanya iman lagi. Remaja bebas bergaul tanpa ada segan dan silu. Anak dara berkeliaran dengan mendedahkan auratnya. Ibu bapa membiarkan anaknya bebas, dan hanya mementingkan harta dan pangat. Lilin iman berasa sedih dan tidak mampu untuk terus hidup. Lalu, lilin ke tiga pun mati.

Kini, hanya tinggal satu lilin sahaja lagi. Mungkin, kita akan mula menangis ketakutan dalam kegelapan. Kita mulai rasa kesorangan dan kehilangan sesuatu. Lalu lilin ke empat berkata, ' Akulah lilin harapan. Selagi aku masih menyala, kamu masih ada harapan untuk memiliki ketenangan, cinta dan iman. Gunakanlah aku, untuk menyalakan ketiga-tiga lilin tersebut'.

Begitulah dalam hidup kita, selagi hiudp selagi itulah kita masih ada harapan untuk kembali ke pangkal jalan. Jangan sia-siakan ruang waktu yang Allah berikan. Tiada siapa yang tahu, bila ajal akan memanggilnya. Jadi, jangan pernah kita malu untuk memohon ampun dan taubat kepada Allah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.  Sesunguhnya, Allah sangat cinta kepada orang yang suka bertaubat. =)

Monday, October 8, 2012

Buat Sahabat Yang Tercinta..

Aku rindu untuk bersama-sama denganmu,
mengharungi pahit getir bersamamu,
saling menasihati bersamamu,
saling menguatkan dan mengingatkan..

Aku ingin terus menyokongmu,
Berkongsi kesakitan dengan dirimu..
Ketahuilah, betapa aku menyayangimu..
Tidak mudah untuk ku ungkapkan,
melainkan melalui kata2 ini..

Wahai sahabatku,
aku ingin engkau kuat selalu,
Tersenyum selalu,
ceria selalu,
seperti kita dahulu,
Sentiasa tersenyum walaupun pahit..
Aku tidak mampu untuk berada di sisimu,
Tapi, aku ingin doaku, sampai kepadamu..

Kuatkan imanmu, yakinlah Allah selalu ada bersamamu,
Allah itu sangat dekat,
Allah suka mendengar rintihan hambanya kepada NYA,
Aku yakin akan cinta Allah kepadamu,
Kuatkan pergantunganmu kepadanya,

Aku tak da kata2 lain untukmu,
yang pasti,
aku terlalu risau berjauhan denganmu..
aku ingin setia di sisimu,
membantumu,
berkongsi masaalahmu,
menjadi teman menangismu...
walauku tahu, bahawa kau lah teman yang paling kuat dan tabah pernah aku temui..
Semoga Allah menjagamu wahai sahabatku..
Ana uhibbukifillah ya ukhti..

Friday, October 5, 2012

Kisah Si Penjual Nasi Lemak

Ilmuku cetek, perjalananku pendek,
Aku ingin melangkah jauh,
Seiring dengan sahabat seusia ku,
Meski hidupku, tidak seindah sang pelangi,
Yang memiliki 7 warna yang indah,
Namun, aku ingin menjadi sepertinya,
Ceria dan indah.. =)

Sejak peninggalan arwah abah dan ibu, aku lah yang mewarisi segalanya. memandangkan aku sahaja anak tunggal mereka. Namun, harta yang ditinggalkan kepadaku, tidaklah sebesar mana, hanya sebuah rumah kayu yang usang dan sebiji motosikal. Aku tidak hairan, kerana Abahku hanyalahseorang penjual nasi lemak dan ibu pula bekerja sebagai penjahit kain. Hidup kami tidaklah mewah, dan aku juga sudah biasa dengan cara hidup sebegitu. Abah dan ibu meninggalkan aku sendirian seawal usiaku 12 tahun. Saat itu, aku seperti melukut di tepi gantang. Tiada siapa yang aku mampu harapkan untuk bergantung, hanya Pakcik Lim sahaja yang sudi menziarah dan bertanyakan khabarku. Pakcik Lim adalah kawan rapat Abah, dia selalu temankan Abah menjual nasi lemak.

Kini, aku telah mewarisi pekerjaan abah. Aku tinggalkan dunia belajarku, memandangkan aku tidak ada wang untuk menyambung kembali pelajaran. Namun, aku tetap berazam untuk menggapai cita-citaku. Cita-citaku ibarat air yang akan terus mengalir, andai ada sebuah batu besar menghalangnya, aku pasti akan membesarkan airku untuk menenggelamkan batu itu. Air itu ibarat cita-citaku...

Pendapatan dengan menjual nasi lemak, pada awalnya agak menguntungkan. Tambahan pula, aku tidak memiliki tanggungan untuk dilunaskan. Hanya memerlukan modal untuk jualan harian. Oleh itu, aku rasa selesa dan senang dengan pekerjaanku itu. Namun, ianya tidak lama, memandangkan sebuah lagi gerai nasi lemak di buka berdekatan dengan geraiku.  Gerai tersebut menawarkan harga yang jauh lebih murah dan kuantiti nasi lemaknya juga boleh tahan. Aku tidak mampu untuk menawarkan harga serendah itu, memandangkan hasil jualan itulah yang menjadi periuk nasiku. Hari demi hari, pelangganku semakin sepi dan jualanku sama sekali tidak ada yang membeli.

Aku memilih untuk berhijrah ke Ibu kota. Di sana aku yakin, pasti ramai yang sudi membeli nasi lemakku, memandangkan semua sibuk untuk bekerja, pasti tidak ada masa untuk menyediakan sarapan. Sangkaanku tepat, setiap hari pelangganku bertambah-tambah. Keuntunganku berlipatganda berbanding sewaktu aku berniaga di kampung dahulu. Namun begitu, sara hidupku terlalu tinggi. Keuntungan yang aku perolehi hanyalah cukup untuk menampung bayaran rumah sewa ku.

Aku yang masih usia setahun jagung, terasa sangat diremehkan oleh masyarakat ketika itu. Memandangkan aku berada di negeri orang, aku kelihatan seperti anak muda yang merempat. Ke sana sini aku mencari peluang pekerjaan, namun tidak ada sesiapa yang sudi menerimaku. Sehinggalah aku bertemu dengan seorang nelayan tua. Ketika melihatnya sedang memunggah ikan-ikan untuk di bawa ke pasar raya, aku lalu datang kepadanya untuk memohon jawatan dijadikan sebagai pembantu. Pakcik itu menolak permintaanku, kerana tidak mampu untuk memberikan bayaran yang lumayan sebagi gajiku. Namun, aku tetap tidak berputus asa memujuknya untuk menerimaku. Akhirnya, ia bersetuju tanpa menetapkan berapa gajiku sebulan. Aku redha berapa jua pendapatan yang aku perolehi, bagiku asal ada itu sudah memadai.

Hari-hariku menjadi lebih sibuk dan memenatkan. Awal pagi aku kena bangun untuk menyiapkan jualan nasi lemak, kemudian setelah selesai berniaga, aku akan turun ke laut untuk mengambil ikan-ikan untuk di jual di pasar raya pula. Biasanya, aku akan dapat balik ke rumah untuk berehat hanyalah pada waktu malam. Aktivit harian ku ini sudahpun berjalan selama 3 bulan. Badanku seolah-olah sudah terbiasa dengan kepenatan. Keuntungan berniaga dan memunggah ikan-ikan memang cukup untuk menyara kehidupan ku kini. Malah, aku juga sudah mampu untuk menyimpan wang simpanan.

Pada suatu hari, pakcik nelayan tesebut mengajak ku untuk sama-sama mencari ikan di lautan. Katanya, dia sudah tidak larat untuk menangkap ikan memandangkan usianya yang sudah tua. Aku berasa kasihan melihatnya dan bersetuju untuk menemaninya belayar di lautan. Aku juga mulai meninggalkan pekerjaan ku sebagai si penjual nasi lemak. Aku mulai belajar banyak perkara daripada pakcik itu tentang cara-cara untuk menguruskan pelayaran, mengawal ombak, kawasan yang strategik dan kawasan yang paling banyak ikan. Kemahiran-kemahiran tersebut memudahkan lagi pekerjaanku. Memandangkan aku masih muda dan bertenaga, hasil ikan yang kami perolehi adalah jauh lebih banyak berbanding dahulu, malah keuntungan juga semakin lumayan.

Sehinggalah ke satu saat di mana, pakcik tua itu menyatakan hasratnya kepada ku untuk aku mengawini puterinya dan mengambil tugasnya sebagai nelayan dan menjadi  usahawan yang berjaya. Kini, aku sudahpun memiliki sebuah keluarga dan pusat perniagaan sendiri. Aku berasa sangat bersyukur dan bertuah.  Cita-citaku untuk menjadi seorang usahawan akhirnya berjaya. Berdasarkan pengalaman dan kemasyuran pusat perniagaan ku, aku ditawarkan peluang untuk menyambung pengajian dalan bidang perniagaan dan keusahawanan. Walaupun aku sudah banyak ketinggalan, tapi aku tetap tidak melepaskan peluang ini untuk menyambung pelajaran. Berbekalkan dorangan isteri dan tunjuk ajarnya, aku yakin yang aku mampu untuk berjaya dalam pengajian tersebut.

P/s : Idea cerita ini muncul ketika penulis sedang makan nasi lemak. =D

Thursday, October 4, 2012

Buku Pop-up dah siap

=)
Senyum ..........
Bahagianya malam ne...
Tenangkan fikiran setelah buku Pop up berjaya dihasilkan
Alhamdulillah, semuanya Allah permudahkan..
Kerja 6 minggu, hanya dibuat dlm 4 hari,
Setiap hari, ada perancangan dan matlamat yang hendak dicapai,
dan alhamdulillah, semuanya berjalan lancar..
Pada hari ke 5, buku folio dpt disiapkan,..
dan da dpt rehat da. =)

Cuti ne, bolehlah bernafas kelegaan. =D
kenangan buat Pop up memang banyak..
sekejap jdi artistic dan sekejap menjadi engineer dan sekejap jadi kilang buat buku..
haha..
sebenarnya, sy sngt berpuas hati dengan hasil kerja ataupun usaha membuat buku ini..
memandangkan projek ini dilaksanakan oleh dua orang,
kawan sy telah menguruskan tentang skrip cerita, adegan2 yg dipilih, dan pewarna buku cerita.. =D.
kami saling bekerjasama dan lengkap melengkapi. Saya hanya berfokus kepada lukisan, teknik2, dan pembuatan buku..
bab cerita, semua tu sy tak tahu.. dah siap buku, barulah saya tahu jalan ceritanya.. hehe..

Pendek kata,, sy gembira.. =D

Tuesday, October 2, 2012

Alhamdulillah

=.=
Letihnya untuk beberapa hari ne...
Ap2 pun,
Yg penting...
Ucaplah alhamdulillah...
=)

Friday, September 28, 2012

Hati Rasa Nak Kahwin

Kahwin Lagi...
Balik2 dengar cerita kawan nak kahwin.. hehe..
Rasa pun, mcm nak kahwin juga..
haha

Kawan2 yg da berkahwin,
Untunglah dapat publish kan kata2 cinta buat insan yg halal,
dapat bagi cerita indah2 yg kitaorg ne tak pernah rasa, hehe
Ye la.. nak kata dlm hidup ne..
xrasa lagi la cinta-cinta ne..
yg pernahnya, baca kisah org bercinta dan tgk org yng bercinta sakan..
sana-sini berteman, walaupun xda ikatan yg sah.. huh..

Bagi teman-teman yg da sampai tahap sebegitu,
maka kahwin la cepat2 yer..

Kalo kena tanya nak kahwin ke tak, rasanya ramai yang cakap nak..
Tapi, cuba tanya kali ke dua, dengan nada serius..
Betul2 kah nak kahwin??
pasti, hanya tinggal sedikit sahaja lagi yang mengatakan iya..

Kahwin bukan benda yang mudah..
kita nak kahwin, bukan untuk sehari dua,
tapi untuk selama-lamanya,
selagi ilmu mendidik anak takda, ilmu rumahtangga xda,
lebih baik, lupakan dulu hasrat nak kahwin..

Kalo hasrat nak kahwin xda lagi, jangan pula dah pandai-pandai nak mencari-cari,
Kasihan si dia nanti, kalo xmenjadi. =)
wanita semuanya sama..
muliakan lah mereka untuk dijadikan bakal isteri,
bukannya sekadar dijadikan penghibur semata.
Mungkin, ramai wanita yang buta menilai harga diri.
Tapi, buat lelaki yang berakal 9,
kasihilah wanita..
jangan dicuri hatinya, saat engkau tidak bersedia untuk memilikinya.. =)

Tapi, kalo rasa kahwin itu jalan terbaik..
dapat menundukkan pandangan..
Ada jaminan syurga dihadapan..
Apa lagi.. jom la pakat2 kahwin.. hehe

Tapi, kalo rasa tak mampu..
kahwin hanya sekadar ikut nafsu..
bawa sabar2 dulu naa...
Banyakkan ilmu agama,
banyakkan berpuasa..
Tundukkan pandangan..
Jaga hati..

Doa jgn henti2..
Allah lah yang Maha mengetahui..
Remaja hari ini... Jihad Nafsu kena lebih..
Kerana kita lahir, dalam persekitaran yang sudah dikotori..
Jom BERSIH.. =D








Yng terakhir adalah yg terbaik..

Thursday, September 27, 2012

Mencintaimu Kerana Allah

Setiap daripada kita merupakan hamba kepada fulan si fulan dan fulan kepada si fulan dan seterusnya..

Begitulah setiap manusia yang hidup di dunia,
Pendek kata, kita ini sememangnya suka memperhambakan diri..
Ada yang sedar, dan ada yang tidak sedar,
Bahawa dirinya seorang hamba.

Mungkin seorang perdana menteri berasa bangga menaiki takhta,
Tapi, ia tetap hamba kepada manusia,
Mungkin seorang ayah, bangga mengetuai sebuah keluarga,
Tapi, ia tetap hamba kepada anak-anaknya,

Pendek kata, sebesar manapun kita di dunia,
kita tetaplah seorang hamba..

Kita hambakan diri pada dunia, manusia dan lain-lain..

Sedarkah kita, bahawa..
Dunia,
Allah ciptakan,
Manusia,
Allah ciptakan,
Malah,
Seluruh isi langit dan bumi,
Allah lah yang ciptakan.

Maka, kepada siapakah yang sedang kita pertuankan?
Tanpa sedar, kita sendiri telah memperhambakan diri kita kepada Allah s.w.t.

Allah itu Maha kaya lagi Maha bijaksana,
Tidak dijadikan sesuatu itu,
melainkan ada hikmahnya..

Maka, berbaiklah dengan semua makhluknya,
Kerana Allah pasti memberi pahala,
Sebarkan kasih sayangmu pada sekalian makhluknya,
Agar kasih Allah juga melimpah ke atas dirimu,

Berlaku baiklah pada manusia, haiwan, tumbuhan dan lain-lain,
Kerana mereka adalah lambang,
Cintamu kepada Allah s.w.t,

Sebagaimana,
Engkau menghargai sebuah hadiah yang diberikan oleh kekasihmu,
Hadiah itu,
Engkau jaga dan pelihara sebagai tanda kasih mu kepada kekasih.

Begitulah, dengan kasih pada Penciptamu,
Jika cinta kepadanya,
Engkau akan mencintai seluruh langit dan bumi yang mengingatkan dirimu pada pencintamu.

Maka. salinglah kita mengasihi antara satu sama lain, kerana Allah s.w.t.
Berbaiklah dengan haiwan, tumbuh-tumbuhan, benda hidup mahupun mati.
Kerana mereka semua milik Allah..

Mencintaimu kerana Allah penciptamu.. =)





Friday, September 21, 2012

Diari seorang Muallaf

"Bismillahirrohmanirrohim,
Semoga dengan kata-kata ini, aku selamat tiba ke destinasi yang akan
menjarakkan aku dengan keluargaku, kawan-kawan lamaku, dan juga kereta kancil kesayanganku.."

Lalu, akupun mulai melangkah menaiki anak tangga kapal yang kini berada dihadapanku. Sekilas aku menoleh kebalakang, melihat-lihat jika masih ada lambaian tangan keluarga yang masih setia dari jauh. Namun, mereka sudahpun hilang daripada pandangan.

Kini, aku rasa sendiri dan kosong. Jiwaku rasa sepi dan sayu, sambil otakku masih  terfikir-fikir akan pesan ibuku semalam.
" Elly, kamu nanti dekat semenanjung kena pandai bawa diri ya. Jangan terlalu bergaul dengan orang, terutama orang islam. Ingat ya!!". Pesan ibu itu merungsingkan jiwaku. Ibu sedar, bahawa aku sering berkawan dengan orang-orang islam, mungkin ibu risau jika aku akan bertukar menjadi seorang muslim.

fikiranku terus melayang bersama awan-awan yang sangat kukagumi keindahannya..
.............................................................................................................................................................. 

Alhamdulillah, akhirnya aku tiba dibumi Kedah. Kedah negeri yang terkenal dengan padinya, kini aku telah memijaknya. Rasa syukur di hati saaat tiba dengan selamat, serta disambut oleh beberapa mahasiswa yang bertugas. Seungkap lagi perkataan yang aku pelajari daripada rakanku yang bernama Sakinah, iaitu alhamdulillah. katanya, kita kena cakap alhamdulillah sebagai tanda kita bersyukur dengan pemberian Tuhan kita. Aku sebenarnya tertarik dengan kata-kata itu. Sambil tersenyum, akupun terus berlalu untuk mendaftarkan diri.

................................................................................................................................................................
Azan Maghrib kedengaran dari masjid kampus ke bilik kediamanku. Saat itu, hatiku rasa bergetar. Jiwaku tak keruan, rasa seperti ada sesuatu. Dari sudut jendela, aku melihat rakan-rakan kelasku bergerak beramai-ramai menuju ke masjid. Mereka kelihatan gembira dan bahagia. Hampir setiap saat aku melihat mereka sedemikian. Aku juga bahagia, tapi melihat mereka bahagia, aku rasakan kebahagiaan yang luar biasa. Senyuman mereka yang ikhlas dan sapaan mereka yang menenangkan. Apakah rasiah kebahagiaan mereka?? 
Aku ingin bahagia bersama mereka.. 
hatiku sekali lagi berasa sayu dan merintih-rintih, seperti terkurung dalam sebuah penjara yang aku tidak jumpa di mana pintunya..

Kosong...kosong... jiwaku kosong..

.................................................................................................................................................................

Di dalam kegelapan bilikku, bertemankan cahaya lampu meja, aku merakamkan seluruh gejolak hatiku menerusi sebuah pena yang pastinya bernilai buat hatiku yang gersang ketika ini.
...................................................................................................................................................................

Wahai pemilik hatiku,
Engkaulah yang menciptakan hati dalam jasadku,
Engkau yang membuatkan hatiku berperisa,
akan duka, gembira,sedih, pahit dan gelisah,
Sehingga aku sedar,
bahawa aku tidak mampu untuk menguasai hatiku,
Melainkan dengan mencari, siapa pemilik hatiku.

Wahai hati,
Siapakah yang menciptamu,
penciptaanmu sungguh luarbiasa,
Kehebatanmu membolakbalikkan perasaan,
Adalah suatu yang ghaib bagiku,
Aku ingin mengenal siapa penciptamu,
Kerana ku yakin,
bahawa penciptamu itu terlalu agung kebesarannya.
Dan Dialah yang memiliki hatiku.

Bahkan seluruh anggota tubuhku,
Bukanlah milikku, mereka sengsara bersamaku,
Selagi aku tidak menemui penciptanya yang hakiki,
Mengabdikan diri kepadanya,
Sebagai tanda kesyukuran atas nikmat yang diberikan,
Aku ingin mengenalinya..

Siapakah Tuhan pemilik sekalian alam..


Penaku terhenti setakat itu, jiwaku sekali lagi bergetar. Mulut dan hatiku seperti menyebut kalimah Allah berkali-kali. Allah.. Allah..Allah..
Allah, bukankah itu Tuhan yang disembah oleh orang muslim? Tuhan yang diagungkan seluruh alam?
Pertanyaan itu berulang-ulang kali meyapaku..

.............................................................................................................................................................

Pencarianku tidak terhenti setakat itu, hari-hariku mulai bertemankan buku yang menerangkan tentang ajaran agam islam. Malah, aku juga turut membaca tafsir kitab yang mereka agungkan iaitu Al-Quran. Ketika membelek tafsir Al-Quran, aku terhenti pada satu ayat.

" Dan janganlah kamu merasa lemah, dan jangan pula bersedih hati, sebab kamu paling tinggi darjatnya, jika kamu orang beriman" (Al-Imran 3:139)

Hatiku berbisik, wah, seronoknya menjadi orang yang beriman. Mereka tidak perlu berasa sedih dan lemah, sebab Tuhan mereka telah menjanjikan darjat yang tinggi buat mereka. Aku tersenyum-senyum seolah-olah aku tergolong dalam golongan yang beriman itu. Aku mulai faham, kenapa kawan-kawan islamku selalu kelihatan bahagia.
Senyumanku tidak berlanjutan, setelah aku sedar bahawa aku bukanlah orang yang beriman kepada Tuhan mereka, yakni Allah s.w.t.
................................................................................................................................................................

Setiap hari jiwaku kian terisi dengan ubat indah ,iaitu  kalam-kalam Allah tertulis di dalam buku-buku yang ku baca. Hari-hari yang terus merangkak, membuatkan aku ingin melakukan ibadah kepadanya sebagai tanda pengabdian kepada Tuhan yang menciptakan aku juga sekalian alam. Keyakinanku hampir 100% terhadapnya, hingga menghilangkan segala ketakutan dan kegusaranku terhadap masyarakat sekitarku.

Akhirnya, kata-kata hatiku seperti didengari olehNya.
Suatu hari, aku bertemu dengan seorang wanita yang seusia dengan ibuku. Wajahnya, pembawaannya, agamanya sangat menyentuh hatiku. Naluriku berkata, alangkah bahagianya menjadi insan sepertimu. Aku ingin menjadi sepertinya, yang sentiasa tersenyum bahagia.

Ketika aku diajak kerumahnya, aku diraikan bersama rakan-rakanku. Rumahnya ibarat taman ilmu yang dipenuhi buku-buku agama. Aku rasa terpukau dan mulai menghabiskan masa bersama wanita tersebut yang ingin digelar sebagai ibu.

...................................................................................................................................................................

10 Ogos 2012
Itulah tarikh yang penuh bermakna buatku, tarikh yang memutuskan aku dari dunia kejahilan kepada dunia kebahagiaan, iaitu kebahagiaan yang hakiki, yakni dunia dan akhirat.

Ya Allah,
Tuhan Sekalian Alam,
Jangan Engkau biarkan aku terjatuh lagi dipersimpangan,
Setelah Engkau berikan aku petunjuk dan jalan,
Tiada puji melainkan segala puji hanya untukmu..

Lalu, aku melakukan sujud syukur bersama deraian air mata kesyukuran.

...............................................................................................................................................................
Hari-hari sebagai seorang muslimah..
Tiada hari yang tidak terselit bahagia,
Ketenangan seolah-olah memenuhi seluruh jiwa dan raga..
Aku seperti ingin menjerit..
Bahawa aku kini, terlalu bahagia..

Sebuah warkah ku tuliskan buat rakan-rakanku yang begitu ku cinta..

"Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang"
Wahai Sahabat, Utusan Illahi,
Aku ingin menjadi seorang muslimah yang solehah,
Seorang muslim yang beriman dan bertaqwa,
Dengan sebenar-benar taqwa,
Aku tidak mampu, Jika aku sendiri tanpa kalian,
Bimbinglah aku, bagaimana cara untuk menjadi hamba Allah,
Yang beriman dan bertaqwa,
Aku ingin bersyukur atas rahmatnya,
Maka bantulah aku,
Untuk menjadi hambanya yang bersyukur..

Aku bersyukur memiliki sahabat seperti kalian. Moga persahabatan ini, kekal hingga ke syurga Allah.

Ikhlas
SAHABAT SYURGA

.............................................................................................................................................................

TAMAT



Sunday, September 16, 2012

Hari ini jatuhlah syaitan yang menghasut aku, menyesatkan aku, yang melunturkan semangat aku, yang membolak balik hati aku, Tidakkan aku jatuh dengan pujukan mu syaitan buat kali kedua"..."Aku hanya milik Allah, Aku hanya mentaati Allah, Aku mendambakan kasih Allah sahaja dan akan aku tinggalkan apa yang ditegah oleh Mu, Ya Rabb..Berikanlah aku kekuatan untuk menempuhinya"

Saturday, September 15, 2012

Pergimu masih dirasai

Saat ini,
Waktu ini,
Mungkin tidak akan berulang lagi,
..............................................................................................................................................................
I love U ma..
Sudah setahun kita berpisah,
Gelak dan tawa mak..
Marah dan merajuk mak..
Gurauan dan nasihat mak..
semuanya kita rindu..

Mak..
Andai ada satu masa..
Yang boleh kita kongsi bersama..
Pasti banyak kisah yang ingin anakmu ini cerita..

Mak..
I love U so much.. =)

Thursday, September 13, 2012

Last Tuisyen.. =)

Alhamdulillah..baru ja selesai kelas tuisyen yang teakhir......

Hari ne, paling last mengajar budk2 dkt surau tengku serina...
best sngt ne hari..
budak2 semua xhepy, coz hari ne paling last..
ada yg siap bagi pemadam n pen lagi sebagi kenangan..hehe..
sedngkn cgunya tak pernah bagi ap pun..huhu..

cgu sayang sngt kat korang semua..
hepy bila tgk korg..sm2 dgn korang..
walau kita baru bersama-sama untuk 5 minggu..

bestnya jadi cgu..
ramai anak murid yang syang kita..
comel2 plk tu..
ne budak2 sesi pagi.. darjah 1 dan 2.. tapi ada gak budak drjah 3.. yg sorang terbaring tu.. dya paling nakal.. selalu nak dpt perhatian lebih.. tpi, dya la yang paling sedih bila nak berpisah ne harii.. hehe.. siap hadiahkan cgunya pemadam..haha..


yang ne plk.. budak2 sesi ke-2, thun 3 sampai 5.. depa ne semua budk baik2.. dgr kata dan rajin belajar.. plus bijak2 belako..
yang paling manja.. budak Hazim yg baju biru tu.. tp, cgu pun sayang dya gak.. =)
sedihnya.. masih ada beberapa org yang tak hadir.. Izzudin, aiman,dan irfan.. huhu...
Dorang ne best sngt..dri awal2 berasama lagi, memang best.. cgu seronok sgt ajar dorg.. main2 dengan dorng.. hari ne, kami memang bnyk main.. ambik gambar dan paling last, main batu..haha..

tadi ujian pun, ramai dpt A.. hehe..
soalan senang la katakn..hehe..
bestnya.. dorg siap minta no. phone dan FB lagi..haha..
balik2 ja.. da ada yg add cgu..hehe..
Cgu pasti rindu korng semua..
tq jadi murid yg baik selama ne..
semoga terus berjaya dlm hidup.. =)

My bad day is wonderfullll..... =)

Assalamualaikum...
cik zati n humairah..
anda pasti membaca post ne kan?

haha..
da agak da..
huhu...
hari ne, adalah hari tak bertuah.. tp, ada kenangan yang indah disebalik tak bertuahnya itu.. hehe..
Hari ne, ada jamuan raya dekat kampus.. makanan bnyaakk.. ad set A sampi Set D..
Tp, satu set pun kita tak dapat..haha..
then, akhirnya p la beli mknan kat tmn siswa..
tak marah pun, n tak kecewa pun..
Cuma... sedih sebab xda rezeki..haha..

ok.. pastu..
petangnya pula..
ada kakak yg ajak kuar  naik motor..
n dalam perjalanan menuju ke alor setar..
tiba2 pulak tayar pancit..
haha..
jadi.. kamipun mencari tempat baiki motor yang terdekat..
maka.. dengan jubah baru raya.. bersama-sama helmet yang tersarung di kepala..
saya pun berjalan ditepi lebuh raya dgn penuh bergaya..hehe..
aduh.. tgh jln.. tersenyum2, mengenangkan nasib diri dijalanan..
itulah kenangan yg pasti tak dpt dilupakan..
(boleh thn gak jauhnya..haha)


setelah motor berjaya dibaiki..
dlm perjalanan nak ke pasar malam..
tiba2, hujan turun dgn lebatnya..
kini.. sy da mandi hujan plk..
aduh..
haha..
tpi, tetap best..
tetap menjadi kenangan yang terindah..hehe..

walaupun pahit tetapku telan..
sebab semua itu, akan jadi satu sejarah.. yang tak semua orang dpt merasainya..
=)
my wonderfull memorial day..
n.. satu lagi..
walau xdpt makan jamuan hari raya..
tpi, sy tetap bahagia pada hari itu...
sebabnya... hahaha..
biar la jadi rahsia... =P

Sunday, September 9, 2012

Sahabatku sayang..

Ya Allah....
Rindunya nak g masjid An-Nur..
Jalan kaki sorang2..
Duduk dengan kwn2 msjid..
Rindunya..huhu..
Skrg..
Rindu gak..
Dapat dok solat berjemaah dengan saudara baru..
Ajar org bc Iqra..
Bantu org pakai tudung..
N mcm2 lagi..

Selagi ak ada disisi mu wahai sahabatku..
Aku pasti akan menjagamu..
Walau kau nampai keras seperti lelaki yang perkasa..
Tapi hatimu lembut dan selalu hendak di sokong..
Dan ak ad.. sebagai shbt yang setia..
Walau kelihat lembut pada luaran,
Tapi hatiku tak ubah seperti wira penyelamat..
Yang diam dan sabar bila kau membebel tak tentu pasal..
Bila kau mula tak tentu arah..
Aku masih cool.. buat2 tenang sentiasa..haha..
Sebab ku tahu.. Kau perlukan aku..
Sebagai teman, Buat pegangan..
Andai kau jatuh diperjalanan..

Aku tak teguh seperti yang kau sangka..
Aku lemah disebalik kekuatan yang kau lihat..
Aku masih tersenyum disaat kedukaan melanda..
Aku hanya berdiam disaat kemarahan dan kesabarn di uji..
Tapi aku berhujah, disaat aku ditindas..
Aku tak buat benda yang aku memang tak minat..
Aku berdiri atas diriku..
Sebab aku tahu,, Ada Allah bersamaku..
Sakitku, gembiraku..
Dia setia kepadaku..
walau hatiku selalu lari jauh..
Tapi, Aku yakin.. setiap saat ia bersamaku..

Yakinlah sahabatku..
walau kau jauh beribu batu..
Doaku pasti mengeringimu..
Disaat aku disisimu..
Aku selalu ada untukmu..
Kerna kau sahabatku..
Yang ku kasihi selalu..
Kesabaranku selit dalam setiap apa jua kekurangan yang berlaku..
Semoga persahabatan ini akan terus kekal abadi..
Bersama-sama merai redha illahi..
Aku sayang kamu kerana Allah mencintaimu.. =)

Saturday, September 1, 2012

Salam..
Alhamdulillah da sampai Kedah da.
Herm.. sejak semalam x sedap badan.. Naik kapal pun, muntah..huhu..
Ne la namanya, satu badan tak nak belajar.. hehe
Skrg ne pun masih dlm situasi yg sma..
Tpi, sja nak try cri mud yg boleh membawa kpd sihat..
Coz, asgment tak siap lg. =(

Huhu...
Semalam adalah kali terakhir......
Untuk sebuah pengharpn, penantian dan lain-lain..
Itu lagi seperkara yg menambahkan lagi mud sakit..
Huhu..
Hilng RM 20, hny krn itu....
Selepas ne, ianya xkan berlaku lagi..
Hari semalam lah satu penentuan.......
Dan segala-galanya sudah tidak ada lagi..
Semuaya sudh terpadam.....
Nak ambik kembali, itu semestinya..
Tpi, ak betul2 da padam.. =(




Wednesday, August 29, 2012

Raya Lagi.. Hehe


Salam.......... =)

Sekarang tgh siapkan asgment PJ.. =)
Tpi, teringn sngt nak menulis dekat blog.. hehe..
Ne gambar semasa raya baru-baru ne.. ada bnyk lagi gambar, tpi ini adalah yg terpilih memandangkan ada adik Awim dlm gmbr tu. hehe..

Ne semasa beraya dekat rumah acik Midi.. Acik Midi la yang banyak membantu dan sentiasa bersama-sama dgn keluarga kami, masa susah dan senang. Kami rapat dengannya sejak beliau masih lagi bujang. Kini, da ada 3 orang anak..

Dekat gambar ne, tak da pun gambar acik, yg ada cuma gambar anak2nya.. hehe..
Yang barisan belakang tu, budak2 kampung.. kira saudara juga.. Mereka adalag pemain bola kanak-kanak yang baru shj berjaya mengalakan pasukan bola kampung seberang..  Nama pasukan bola mereka ialah ' Kota Mail Lambung' hehe..

Best tul budak2 ne,, selalu datang main bola dekat halaman rumah. Yg ke tiga dan ke kanan, itu anak buah, dan paling hujung pula, anak acik. 2 orang dekat hujung sebelah kiri tu pula, adik beradik. Yang da besar panjang tu pula, jiran yang selalu ikut dengan bapa.

Bapa sy yang kat tengah, duduk dengan kami. Sedang memangku adik Awim. Erm.. best la juga raya kali ne.. hehe..














Tuesday, August 21, 2012

Hari Rayaku.. =)

Assalamualaikum w.b.t...
Salam aidilfitri, maaf zahir dan batin..
Alhamdulillah, akhirnya berpeluang gak nak menulis dalam blog tntang aidilfitri tahun ne...

Pertama sekali, raya tahun ne alhamdulillah memang best walaupun sy x pi beraya pun dgn kwn. =(
Tpi, memang hmpir setiap tahun pun mcm ne.. Cuma, kdng2 shj ada kwn yg sudi dtng raya dkt rumah.. hehe..
Hari ne da masuk raya ke-4, semua org tgh prepair nak sambut kwn2 dtng beraya dan nak pergi beraya.. hanya sy yg tidak.. hehe.. Tpi, pun tidak mengapa. Sebab malam ne, sy pula nak p beraya di rumah seseorg. hehe..

Raya tahun ne, memang agak sebak bila ingat mak.. Pada Hari terakhir Ramadhan, sebelum nak berbuka puasa, sy sempat gak lawat kubur mak. Masa tu tak tahu pula yg da ada batu nisan bertulis nama mak.. huhu.. Memang sedih, rasa xlarat nak ingat.. Nasib baik, bapa dtng ambik dkt kubur, kalo x.. memang berbuka dkt kuburan la sy..hehe..

Esok pun, di pagi raya sy sempat menjenguk kubur mak. Tpi, x tahu kenapa kesedihan tahap umpama seperti baru sebentar tadi mak meninggalkan sy. Sy rasa, bnyk sngt perkara yg sy lakukan tanpa ada sokongan mak, dan merasakan yg mak terlalu awal meninggalkan sy. Macm2 yg sy nak ckp, nak marah pun ada gak, tak puas hati n mcm2 lagi... =(

Mak meninggalkan kmi 17 syawal yg lalu, kiranya da nak hampir setahun mak pergi.. Tpi, rasa mcm baru semalam mak pergi.. Kenangan raya tahun lepas, memang membuatkn sy sedih.. sebab tahun lepas, sy x dpt nak beraya, di sebabkan sy beraya sepenuh masa dgn menjaga mak. Hampir setiap saat, mak la yg sy jaga.. Saya sngt risau dgn mak, di pagi raya, kali terakhir memohon maaf dgn mak, sy memang da nangis sebab membayangkn andai itu raya yg terakhir dgn mak.. sebenarnya sy sngt takut kehilangan mak.. Tpi, hakikat itu akhirnya sy kena terima. Thun ne, alhamdulillah masih dpt beraya dgn gembira bersama bapa dan sanak saudara.. =)

Bila melawat kubur org2 yg terdekat dan tersayang, rasa macam tidak lama lagi, kita pun akan ke sana. Bila lawat kubur mak, sy akan ckp yng sy pun akan teman kn mak nanti. Tp, tidak tahu lagi bila. =)

erm.. Dya??
Yg misteri sngt tu.. akhirnya sy da jumpa..
Erm.... tak tahu nak describe org nya mcm mn..
Yg penting, ok je la..
ok.... =)
Tpi, x la seperti ap yg dibyngkan selama ne..
Angan2 itukn mainan syaitan..hehe..

erm... kakak sy yg nak.. =(
hehe...
best tul baca kad raya dri kwn2..huhu.. tq so much..
Thun depan nak buat kad raya la juga.. hehe
k la.. lastly, asgment jgn dilupa.. hehe.. k, slmt berhari raya semua.. =D