Pages

Saturday, November 10, 2012

Doa Melayari Bahtera Kehidupan

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Ku titipkan salam buat insan yang sedang bertarung di jalan-Nya,
Moga Allah selalu setia bersama mu..
Aamiin..

Ya Allah,
Andai kehidupan di dunia ini umpama lautan luas,
Aku pasti tenggelam ke dasarnya,
Andai tiada hamparan yang engkau hamparkan,
Aku pasti karam di lautan yang tiada penghujungnya,


Ya Allah,
Semakin kelam aku di amuk angan,
Semakin jauh aku dari diri Mu,
Semakin rakus aku mengejar dunia,
Semakin hilang nikmat akhirat buat diri ku,

Ya Allah,
Izinkan aku bermain atas ruangan yang engkau hamparkan,
Agar aku tidak sesat di luar penglihatan Mu,
Sehingga aku kabur hala tuju ku..

Ya Allah,
Pautkan lah hati ku pada dahan2,
Yang membawa aku untuk mengingati Mu,
Agar Cinta ku sentiasa bermagnetkan cinta Mu,
Sungguh,
Mudahnya hati ini terperdaya,
Dengan buasnya nafsu menjajah jiwa,
Hingga lupa, 
Pemilik hati, yang menganugerahkan Cinta..

Ya Allah,
Musafir hidup, tiada penghujungnya,
Mengemudi Bahtera yang tidak tahu di mana perhentianNya,
Hanya kalam Mu sebagai pedoman,
Hanya peringatan dari kekasih Mu,
menjadi Tauladan..

Ya Allah,
Celik kan lah mata hati yang kabur,
Hidupkan lah hati yang mati,
Agar setia mengingati Mu,
setiap detik dan saat,
Agar kelalaian tidak merajai hati,
Agar iman tidak surut dan sepi..

Ya Allah,
perhitungan Mu, terlalu ghaib buat Ku,
Hingga aku tidak tahu,
mana yang terbaik buat diri ku,
Kepada Mu, aku memohon Petunjuk,
yang terbaik buat diri ku,
jua agama ku..
Aamiin.. 






No comments:

Post a Comment