Thursday, February 28, 2013

Amanah

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani..

Alhamdulillah.... =)
Jom cerita bab amanah..
amanah ne adalah satu perkerjaan atau janji yang harus ditepati..
dan amanah2 ne la yang dituntut di akhirat nanti..
Manusia lahir ke dunia juga bersama-sama dengan amanah..
Iaitu menjadi hamba Allah yang menjalankan tugas sebagai khalifah dan beriman kepada Nya..

di samping itu, Allah akan uji setiap hambanya..
untuk mencari, mana hambaNya yang benar2 beriman dan bertaqwa..
Antara ujian nya ialah amanah..
amanah ne berat..
ada yg kecil dan besar..
ada amanah yang besar, tapi diperkecilkan, dan ada amanah yg kecil tetapi lebih diutamakan..

Pendek kata..
amanah ne, kalo kita da kena suruh buat.. kita kena buat..
Pahala pula akan dapat mengikut niat...
Maka berniatlah semata-mata kerana Allah..
kalo x, kita tak dpt pahala yg dapat cuma lah penat..

Pernah mendengar seorang penceramah yg berkata,
menjadi seorang pendakwah ataupun yg seangkatan dengannya..
hati kena kering.. bila tidak mendapat smbutan  ataupun pelbagai alasan dripada org yg didakwah..
hati kena tetap terima.. jangan cepat sensitif..
yakinlah.. semuanya adalah pilihan Allah dan aturan dariNya..

hehe....
setiap kali menulis, pasti ada sebabnya..
facebook medan perkongsian ilmu,
manakala, blog pula medan mengadu..
dan twitter pula sekadar ad...
hee...
herm... kepada siapa pun kamu, di mana pun kamu berada...
terima kasih kerana terus sudi membaca..
=)

Wednesday, February 27, 2013

Bahagia =)

Semakin cuba difahami...
semakin rasa lain pulak..huhu...
xpe la...
malam ne sangat seronok, tenang dan damai..
Alhamdulillah..
nak tahu knp??
walaupun penat.. berjalan2..hehe..
Tapi, bahagia..
sebab... dapat beli rak buku..
skrg ne buku tersergam indah..
byangkn baucer buku ada lima helai..
4 helai, habis untuk 4 buah buku..
dan sehelai habis untuk alat tulis..
cepat je habis..
Tapi, alhamdulillah la... =)

wah... rasa bahagia sngt...
Tdi dapat mulakn dengan satu bab dalam 1 kitab ne..
nak jadikn pengisian setiap mlm dgn saudara baru dan juga rakan sebilik..

tahu tak rasa bahagia,, bila shbt kita pun suka dengan ap yg kita suka..
dya pun snggup menghabiskn baucer dengan beli kitab2 yg mahal..huhu
rasa seronok sngt.. ap lagi.. bila selalu berjemaah dan lain2.. huhu..
bukan nak menunjuk.. tapi, just nak share kn kegembiraan di hati ini..

siapa kata berkawan dngn perempuan itu tak bahagia??
No couple, pun bahagia malah lebih bahagia..
fuhh...
rasa semangat sngt malam ne..
semngt tengok buku di rak.. hehe..
baru2 ne, sy beli buku istikharah cinta..
best la...hehe..
dalam tu, Allah kata, bila kita jaga Amanah kita dengan Allah, Allah akan jaga amanah dengan kita..
Bila kita mencintai ilmu Allah, Allah akan bagi orang yang mencintai ilmu juga dengan kita.. sebab Allah xkejam. Yang penting, niat kita hanya kerana Allah.. Allah akan bantu kita dengan memberi seseorang yg sama dengan kita..

sama cita2 dan sama matlamat...=)
kenapa beli tajuk buku tu??
sebabnya, sy da konfius.. haha..
dan lastly..
sy xsedia lagi..
rasanya... sy kena belajar jdi matang lagi..
skrg masih nakal dan bnyk lagi.
lagipun, sy rasa sy masih muda..hehe.
dan.. sy nak orng sabah..
tpi, petunjuk kata bukan org sabah..hehe
tu yg susah nak terima..
haha..
gurau je k...
=)

Sunday, February 24, 2013

Jadilah Ikan yang Cerdik

Assalamualaikum...
Jom lapangkan dada dan bersikap terbuka..
Selama ne, kita suka pancing ikan dan mengharapkan ikan itu terpancing.
Hanya dengan umpankan seekor cacing, jika terpancing, yang untung bukan ikan, tetapi tukang pancing.

Sama lah dengan isu kewangan akhir2 ini..
mentang2 da nak PRU 13, semua pun sibuk memancing..
sebagai rakyat jelata yang dok memerhati..
mungkin apa yang kita lihat selama ini sudah tepat..
Contohnya, seekor ikan yang tahu bahawa ada manusia jahat yg akan memancing mereka.

Tetapi, pandangan dan pendirian kita jadi kabur dan boleh jadi, kita lupa setiap kesilapan dan strategi mereka, hanya kerana BR1M yang diberikan.. seolah-olah mereka lah sumber rezeki.. mereka datang saat kita memerlukan.. kerana ini juga satu teknik untuk memancing..

Bayangkan, bila seekor ikan yang sangat lapar terjumpa dengan umpan.. pasti tak nampak mata kailnya..
ye x??
asyik ingat perut sampai lupa da terjerat..
Xsalah makan duit BR1M.. sebab, memang duit rakyat pun.. cuma kita kena ingat.. itu semua memang rezeki kita yang Allah nak bagi dekat kita yang tumpang kat bumi Allah ne.. dorang perantara je... Tapi, dorang buat diri macam wira penyelamat pula.. hehe.. maka, befikirlah dalam2..  adakah pemimpin yang menawarkan harta kepada kita sebagai bekalan adalah sebaik-baik pemimpin?? ataupun, pemimpin yang memberikan bekalan akhirat kpd kita..

Rasulullah s.a.w juga pernah ditawarkan dengan kemewahan, dunia, pangkat dan wanita, tetapi Baginda lebih memilih jalan yang sukar, payah dan penat.. kerana nak bagi kita dapat masuk Syurga dekat akhirat sana..
Besarkn perjuangan Rasulullah s.a.w kepada kita. Kita bagaimana?? bersyukur x?? ada selawat tak untuk baginda??

Sempena PRU yang tak lama lagi.. sama2 lah kita berdoa, semoga pemimpin yang dipilih bukanlah dikalangan orang yang jahil imu agamanya..

=) .. stress... let it out...

Alhamdulillah...
siap pun...
siapa kah?? siapa ka??
kiranya da lama da..
cuma... xpasti..
Tapi, ap2 pun terima kasih kerana selalu mendengar coretan ini... =)

Herm kepada seoarang tua yg menyakitkan hati saya hari ini dan semalam..
terima kasih bnyk2..
mudah2an cepat kahwin...
tunang cepat2.. kahwin bagi lagi cepat..
baru saya puas hati..
selepas ne, bole panggil bapa orang..
hehe...
Fuh...
lega..
kalo ada mainan tembak2..
da lama saya tembak..
nasib baik tak dak..
boleh pula, dya buat tak tahu dengan setiap arahan..
kerjakn mesti profesional..
xpe2...
orang tua tu, tak kenal sy kot..
kalo dya kenal , mesti dya takut..
Grr..
haha..
xpela..
bagus la tu..
selepas ne, bole berlari..
lari...
dari ap ya??
hee...
don't stress u mind..
bila dilanda stress..
sy akan berjalan kaki..
kalo bole, nak jalan2 cari makan..hehe..
selamat malam mun.. =)
serius rindu mama..
da tak da tempat mengadu dan bercerita..huhu..
xpe2..
sabar... Allah lebih syang mama...=)

Saturday, February 23, 2013

Pahit, kerana manisnya..

Hermmmm..........................
Semuanya tak perlu...
kadang2, rasa penat kaki untuk melangkah..
Jangan soal pada hati...
hati juga pernah mengeluh dan ingin berlari jauh..
Jangan ditanya pada kehendak diri,,
belum tentu jawapannya ia..
sejujurnya..
memang payah..
kerana kita melihat pada manusia..
kita selalu melihat penilaian manusia,
kerana kita ada perasaan..
yang mudah terasa dan tersinggung..
sebenarnya, jauh disudut hati..
aku juga merasa malas dan penat.
merasa payag dan susah..
apa kan lagi diri mu yang bekerja keras.
Tapi, aku tahu..
Ini lah yang bernama perjuangan..
perjuangan itu, sifatnya lama dan berterusan..
Tidak mudah.. kerana ini jalan para Nabi..
Jalan2 yang susah dan perit..
Tapi, janjinya syurga..
Tidak semua mampu memiliki..
kerana syurga itu indah..

Monday, February 18, 2013

Bismillahirrohmanirrohim....
Ya Allah...
Adakah aku mampu tersenyum dengan ujian sebegini...
saat terlupa, aku mampu..
saat teringat. aku rasa haru biru..
huh..
first tym dpt gangguan macam ne...
dalam ne pula, aku sedang menantikan petunjuk..
dan petunjuk yang aku dapat pagi ne, dan sepanjang aku melaksanaknnya,
ternyata orang itu dya..
aku sebenarnya....
berasa senang dan gembira...
Tapi, masih bnyk yang perlu dipertimbangkan..
terutama bab jarak..
pada asalnya, aku mengharapkan yang disebaliknya.
ternyata Allah, menunjukkan dengan lebih jelas pada kali ini..
Tapi...
skrg ne..
aku betul2 memerlukan seorng shbt yang bole bantu mengatasi masalah gangguan ne..
erm.. tapi semuanya aku segan dan kurang percaya..
aku nak bagitahu dngn bapa.. tpi, pun aku malu..
aku nak minx tolong siapa?
barulah aku rasa rindu dengan kawan sorang tu...
sahabat yang tinggal kenangan...
Pakcik oh pakcik..
anak buahmu ada masalah..
tpi, kalo bagitahu pakcik..
pun belum tentu selesai..
tapi, siapa??
tolong marah je...
rasa tertekan pun ada juga..
ingatkn benda ne da settle semalam..
Huhu...
(kemurungan melanda)
Tapi, jangan risau.. insyaAllah kuat.. Yakin dengan Allah..
Masa ne la, kita bole ukur iman kita..
berusaha nak melawan nafsu..
takut bila maksiat datang menegjar diri..
sedang tidak tahu kenapa..
mungkin kerana dosa2 lalu..
mungkin inilah caranya Allah nak uji hati ini..
Ya Allah perkuatkan lah hati ini..
jangan manja sangat...
yakin pada diri, boleh mengatasi sendiri..
jangan jadi gila da.. hehe..
Ya Allah...
Takut.....

Friday, February 15, 2013

Not Valid da... =)

Bismillahirrohmanirriohim...
Assalamualaikum..
Alhamdulillah, selamat kembali dri cuti yang sangat bermakna..
tak pernah rasa cuti mcm ne..

Sahabat semua,
saya nak jaga hati!!
ehe..
saja je nak tekan kn..
untuk post2 sy selama ne yang mencerita kan bab perasaan, atau cinta,,
itu semua da tak valid..
dan sy memang xdak perasaan..
mungkin ms tu je..
dan masa tu pun da berlalu..
dan sy pun xdpt sebarang balsan.. hehehe..
Alhamdulillah...
sy nak jaga hati!!!!
itu jer...
saya rindu...
rindu dengan ceramah ust Mujahid, ust Yahya dan Ust sharizan...
best tw...
ceramah Pak Long ofcos ler.. rindu sngt.. huhu..
rasa mcm nak smbung belajar kat sn pula.. hehe..
anyway... semua post2 sebelum ne, semua tu xda ap2 pun sebenarnya..
faham2 je la, sy ne kan nakal.. hehe.
bab syok sendiri memang no 1..
hehe.
sebab tu Allah xnak uji, bagi ad org syok dgn sy.. haha..
but.. itu sngt membuatkn sya rasa bersyukur..
Allah... sy nak cinta Allah dan Rasulnya lebih dari segalanya..
dan sya mengharapkan petunjuk yang terbaik dari Mu..
saya sedia, jika ini adalah penilaian mata hati bukan penilaian nafsu semata..
Allah..
saya sedia...=)
InsyaAllah... semuanya atas izin Mu..

Thursday, February 7, 2013

Selamat hari Lahir Sahabat... ^___^

Selamat Hari Lahir Sahabat...
Buat Sahabat ku Ena Zaakirah...

Pertama-tamanya selamat hari lahir..
da tua da ye nampaknya...
tak sngk, u da 21 tahun.. hehe..
Alhamdulillah..
Moga usia mu diberkati Allah selalu,
banyakkan lah mendekatkan diri kepadaNya,
teruslah menanam benih iman di sanubari..

Tahniah juga atas usia persahabatan kita yang da masuk tahun ke 3,
Moga Allah tak uji dengan sesuatu yang luar kebatasan,
Alhamdulillah, masih terpelihara hubungan tanpa perselisihan,
saya Bangga ada kawan seperti kamu,
saya gembira hidup bersama-sama Kamu,
Saya rasa seronok berkongsi dan bercerita dengan Kamu,
saya juga percaya pada kamu,
Terima kasih sudi jadi sahabt yang baik dan memahami selalu..
Semoga persahabatan ini Allah lihat dan kita sm2 dipandang di akhirat nnti, untuk memasuki syurga Allah..

semakin lama persahabatan ini, semakin yakin bahawa betapa engkau menyayangi aku,
sebagai seorang sahabat..
Aku juga sayang kamu.. <3
Harap Allah tak uji hubungan ini..
Aku semakin mudah dan senang dengan mu,
berlapang dada dalam banyak perkara,
juga tegur menegur dan menasihati..
Kau juga semakin mengenal aku..
semoga, engkau boleh menerima kelemahan aku..
Hari ne, aku nak show off, yang ko kawan aku.. hehe..
Hepy befday sahabat,,
Moga Allah permudahkan urusanmu,
aku faham ia tidak mudah buat mu, pada awal perjalanan ini,
Tapi, yakin lah, Allah selalu memudahkan langkahmu,
saat terasa pahit, Allah nak uji, agar selalu datang mengadu kepadaNya,
Tidak akan di uji anak Adam itu, melainkan sebagai tanda Allah kasih kepadanya...

Sanah helwah...
Sayang selalu...
Sweet tak aku??
hahaha...
Assalamualaikum.... =)
Selamat bercuti juga...

Saturday, February 2, 2013

oh.. Allah..
I'm not perfect..
n i don't want people judge me perfect...
n it's hurt me..
huhu....
Kenapa terlalu payah, saat hati baru ingin melangkah..
Pesan ust. Syahmi..
bila kita buat kerja semata-mata untuk Allah,
Ramai yang tidak akan suka..
manusia serba tidak sempurna..
bersihkan lah hati.. ambil la yg postitif..
kenapa harus memilih.. andai tidak yakin pd pilihan sendiri..='(
diri ini serba tidak sempurna.. setiap keihlasan di salah erti..
diri ini... bukan nya hendak di kenali.. sekadar ingin berkongsi//
Ya Allah..
pelihara lah hati ini...
Jangan di racuni bisikan syaitan yang sangat keji..
Allah, help me..
Jika benar ikhlas, bukti pada perbuatan..
tidak cukup pd kata2...
Manusia.. jika aku melihat kepada kemahuan mu, pasti aku tidak mampu untuk hidup dengan tenang.. Cukuplah aku mengikuti dan mengikit kehendak Allah.. jangan ku harap pada pandangan manusia,, kerana sebaik-baik penilai adalah Allah s.w.t..