Pages

Tuesday, October 30, 2012

Nak Main, Main Juga.. Tapi Allah Jgn Lupa!!

Boringnya...........
Tpi, ada shbt kata, tidak ada istilah boring dlm hidup seorng daie..
Erm...
Sebenarnya da lama nak main2.. dan inilah masanya..
da hilang teman bermain..
Bukan benci.. tapi sayang..
sebab sayang, ak lepaskan teman sepermainan..haha..
Mun2...
sedih bila sahabat menjauh.. Tpi, aku jg pandai menjauh..
kadang2, aku mcm nak menghukum. agar dya lebih  fhm..
ap matlmt hidup seorng muslim..
ak nak dya fhm, menjadi muslim, itu tiket ke syurga..
tapi, masuk islam itu tanda tunduk pada pencipta..
Tapi, untuk menjadi seorang muslim yang mu'min kenalah ada iman di dalamnya..

Apalagi menjadi umat islam di akhir zaman.. memang banyak benda yang kita kena jaga dan harus lebih kuat..
Kita kena ajak lebih ramai orang yang sama2 memperjuangkan islam..
Jika nak diikutkan, sebenarnya, kita sudah tidak ada masa untuk bermain..
Kita sepatutnya lebih serius dan sibuk meningkatkan ilmu agama dan dunia seiring,,
Tanggungjawab itu adalah satu amanah yang akan dipersoalkan di akhirat kelak..
Dan apakan lagi diri kita, yang belum tentu terus ke syurga..
Tiada jaminan yang mampu menjamin kita bebas dari azab api neraka..

Semakin aku menyayangi sahabatku itu, semakin aku ingin menjaga dirinya..
Aku ingin dya faham..
mengharap bimbingan, bukan hanya sekadar pengharapan..
Hidayah adalah sumber yang perlu di cari sendiri..
Jika, kita tidak mampu untuk menggerakkan diri kita untuk mencari hidayah,
Sampai bila2 pun, hidayah tidak akan dtng pada kita..
Contohnya, bila orang suapkan makanan untuk kita..
selagi kita tidak buka mulut, selagi itulah makanan tidak akan masuk..
Senang bukan??
sebab tu la, cara yg sy gunakan, ialah sekadar mengajak..
Ajak 2, 3 kali... jika jawapannya tidak.. Ok.. biarkan sahaja..
Dan lain kali ajak lagi..
Sekaligus, sy berlepas diri daripadanya atas ketidakmahuannya..
Dan sekaligus, saya mencuba untuk memberi ruang kepadanya untuk berfikir sejenak..
Saya faham, bukan mudah, tapi indah setelah fhm..


























No comments:

Post a Comment