Thursday, April 18, 2013

Cinta Dakwah

Assalamualaikum..
Rasanya, xsalah kn kalo saya kongsi kan pengalaman ini..
pengalaman yang paling berharga dalam hidup..
iaitu dapat menarik shbt karib masuk islam..
Bukanlah saya segalanya, melainkan itu semua Hak Allah s.w.t yang memberi hidayah..
Namun, serba sedikit..sebagai kwn karib, bnyk lah masa bersama dengannya..
sewaktu dulu.. saya tetap berkawan dengan dia, meskipun saya seorang rajin ikut kuliah atau prgram. Mungkin orang pun nampk ganjil, bila kami berdua rapat.Biasanya balik ja dari masjid, terus kawan ne datang ke bilik.. kami belajar sama2.. dan saya yang suka bercerita, dan akan cerita kan semula apa yang saya dengar dekat kuliah.. saya anggap yang kawan sy ne juga islam.. sy tak pernah rasa takut untuk menyampaikan.. sebab kawan sy ne tak da agama..jadi, kira takda isu sensetif yang kena jaga..
yang perlu, cuma tanamkan iman dan akidah..

Bila belajar pula, sy akan pasangkn ceramah2 ust.. terutama cerama ust Kazim.. sehingga kami sama2 jatuh hati pada ceramah ust Kazim.. Kawan saya ne suka Korea, tapi dia tahu yg saya tak minat.. jadi tak kan la dia tengok korea dekat bilik saya.. sampai hari ne, kalo kawan2 cerita bab2 artis2, tak kira malysia mahupun korea, sy pasti tak tahu.. entah kenapa.. bukan tak nak.. tapi, hati ne memang tak minat.. banyak benda yang sy tak tertarik.. tapi, kawan sy hormat sy.. dia ikut cara saya.. Kalo sya tak pergi masjid, dan kawan saya ada dalam bilik, saya tetap akan mengaji Al-Quran antara waktu maghrib dan isyak.. dalam niat, mana tahu hatinya lembut mendengar Ayat Al-Quran..

Satu lagi, bila saya berubah nak pakai tudung labuh, saya akan tanya pendapat dia.. supaya dia terima.. biasa lah, bila kawan yang tak bertudung, tapi berkwan dengan orng bertudng labuh, takut dia rasa tak selesa.. hehe.. tapi, alhamdulillah, dia terima malah menyokong.. Cara nak eratkan ukhuwah juga, kami akan jalan kaki berdua, untuk bercerita-cerita...

Hampir setahun, kawan masih tak masuk islam.. sya da rasa sedih.. dan takut dipersoalkan diakhirat.. tiba lah masa kami duduk serumah dan sebilik dekat rumah sewa. hingga hari ini... kawan sy kata dulu, dia minat islam, tapi masih tak yakin dapat laksanakan perintah Tuhan, seperti sembahyang 5 waktu.. tapi, sejak tinggal bersama, dalam 2 bulan lebih.. Alhamdulillah.. dia masuk islam.. mungkin sebab, dia sendiri melihat betapa mudahnya perlaksanaan islam itu sendiri.. dan indahnya hidup sebagai umat islam... dengan itu sahaja, dia mampu tersu bertudung selepas masuk islam dan tak lama selepas itu terus memakai tudung labuh..

Pada awalnya, memang kita nak dia jadi macam kita.. tpi, tak bole, tak bole paksa dia.. maka bersabarlah bantu la dia.. menyesuaikan diri.. saya tak paksa kalo nak g majlis ilmu, yg penting tak henti2 mengajak... hingga lah hari ini... Alhamdulillah... indahnya ukhuwah kerana Allah.. kalo kita nak tarik orang, kita kena selalu sabar.. jangan cepat marah, senyum selalu dan kena tenang.. mungkin, apa yang membuatkn kita tidak suka apa yang dia lakukan, mungkin itu sebab kajahilannya.. kena lah selalu jaga hatinya.. berusahalah.. Sabar itu lah kunci segalanya..

Yang penting selalu lah bersamanya... susah dan senang.. jangan ikut perasaan sendiri.. dan selalu niat dalam hati.. apa yang kita lakukan pada orang lain, harap dapat menarik minatnya kepada islam..
kerana bersama-sama kita, ada nilai hidup seorang islam.. jangan pula kita menjadi fitnah kepada agama., selebihnya,, memang tak mudah...pernah hati ini hampir berputus asa.. tpi, percaya lah, Allah tak kan sia-siakan orng yang sabar.. dan yakinlah hidayah itu milik Allah... dan jangan lah kita lupa untuk berdoa..

No comments:

Post a Comment