Pages

Friday, September 9, 2011

Prinsip Hidup Ku

Aku..... Hari ini dan semalam tak pernah berubah.. Aku.. Hari ini dan semalam hanya yang itu Aku.. hari-hari kena tanya pasal prinsip hidupku.. bila assigment berada depan mataku.. dan hari-hari prinsipku seperti berubah di kertas itu.. tapi, tak bermaksud, prinsipku segoyah itu.. Prinsipku tegar dan keras, walau bibir berhujah seribu satu kali.. yang mampu menggugat hati.. aku tetap utuh berdiri.. kerna ku tahu rentak hati.. namun, prinsipku bisa menjadi selembut air, dari sekeras batu.. andai semuanya fakta dari wahyu illahi dan tepat dimindaku.. Ya, aku ego pada diriku.. terlalu sukar mengajak insan lain mengikutku.. aku lebih kepada penyelamat diriku.. tapi, aku ikhlas dalam nasihatku.. aku, terlalu sukar mengajak, kerana gusar diri ini sendiri tidak layak untuk diteladani.. Prinsipku sekeras batu, jua selembut air, usah ajakku kepada benda yang aku tidak gemari, kerana aku memang tidak sudi, Aku, insan yang ada turun naiknya, tapi, aku bukan mudah untuk dipengaruhi, Biar aku dimusuhi, asal aku berada pada tempat yang diredhai.. Namun, seperti hakikatnya itu semua hanya waktu dulu, kini, aku tak pernah tersisi, kawan sentiasa dekat di hati, mungkin sukar untukku bersendiri, tapi, tidak mustahil, andai suatu saat nanti aku di sisih.. dan, aku tegaskan, andai ak berada pada tempat yang ku rasa benar, ak akan terus teguh berdiri.. namun, sedarkan aku, andai silap ada padaku.. kerna ak, sedia berkongsi, itulah nilai yang ad pada diri.. aku impi, cinta kasih seperti yang dimiliki isteri para nabi, namun, jauh disudut hati, aku sangat tidak layak, walauku pinta beribu kali, kerna kuyakin, sikapku tidak sehebat wanita yang terpuji, meskipun sahabat muslimah yang ku lihat dihari ini. aku hanya insan biasa, kuat disaat iman memuncak, dan layu, disaat iman tidak bisa mengawal diri.. namun, aku masih wanita yang tidak pernah memberi kasih kepada insan yang sudi.. namun, aku masih tidak layak untuk dimiliki insan yang soleh, kerna aku masih tidak sesoleha yang diimpi para solehin.. namun, salahkah aku, untuk mengimpi dan berdoa di siang dan malam hari, agar dapat bertemu, insan yang mampu menegakkan yang bengkok dalam kehidupanku, kerna aku sangat merindui, dunia islamic yang dimiliki oleh insan yang terpilih dalam menyelami kehidupan baituluslim yang diredhai illahi..

No comments:

Post a Comment