Pages

Friday, February 7, 2014

Realiti Aku hari Ini ( Muhasabah)

Pertamanya..
Aku minta maaf pada diri ku, yang semakin kejam, nakal, jahat dan pentingkan diri..
aku rindu pada diri ku yang dulu...
Aku kejam, kerana membiarkan semua kehendak nafsu ku,
aku jahat kerana membiarkan diri ku terus ikut arus kelekaan,
aku pentingkan diri kerana degil mendengar ajakan yang baik..
Aku rindu, aku yang rajin membaca buku..
Aku rindu, pada aku yang dulu tidak suka main game..
tidak suka buang masa dengan benda sia2..

Tapi,
skrg aku lebih matang..
cuma, aku lebih bersifat terbuka dengan kawan2 kelas..
kadang2 aku lebih suka dengan sifat tertutup..
adakah aku makin hilang rasa segan pada mereka..
aku rindu aku yang dulu...

Aku..
aku tetap xsuka..
benda yang aku tak suka dahulu..
jangan ingat aku akan suka sesuatu yang aku pernah benci..
dan aku tetap seseorang yang berpendirian tegas..

Aku..
boleh tahan degilnya..
dan kejamnya...
aku pernah meninggalkan orng yang aku sayang,
dan aku pernah ditinggalkan oleh seorang yang aku sngt syang..iaitu arwah ibu ku..
nampak tak? hati ini sngt kejam dan jahat..
seprttinya aku ingin mengulangi semua itu..

Aku..
ingin agama...
aku ingin kan itu...

aku tahu bila aku rasa jauh dari semua itu..
dan aku sedar hati aku sedang sakit...
aku tak tahan dengan semua ini..
aku sedih dan pilu..
Ya Allah, aku pinta hati baru..
aku da besar..
aku da bakal 22 tahun..
aku ingin melihat kehidupan dengan lebih jauh dan matang..

aku sudah puas bermain..
bagi la aku ladang taqwa..
hati yang celik..
dan iman yang utuh...

aku xtemui kebahagiaan dalam kelalaian..
jangan biarkan aku menjadi orang yang rugi...

hari ini...
aku bahagia... mungkin esok tidak...
aku xnak leka....
aku xnak salahkan sesiapa..
melainkan diri ku sendiri...

Kalau aku xjaga hati dan iman, bagaimana kah dengan jodoh ku nanti.. yang bakal menjadi pemimpin ku kelak.. aku khuatir.. andai ia juga leka seperti ku...
Mencari syurga, pasti xmudah... :'(

Munirah.. please wake up....
it's not too late yet...
maafkan aku sahabat..
maafkan aku jasad ku,
maafkan aku rohaniku...
maafkan aku keluarga ku...
aku belum mampu untuk jadi soleha..
aku sedang berusaha, dan kerap kali terjatuh...
apa nak jadi dengan diri ku ini????
aku xsanggup lagi hidup dalam memikirkan kerja duniawi semata2...
Allah......................

No comments:

Post a Comment