Pages

Friday, March 14, 2014

Mana hati ku pergi, di bawa lari keihlasan

Pengalaman yang mengajar aku untuk tidak terlalu berpaut.. hidup adalah kebebasan..setiap tindakan..sendiri yang bertanggungjawab.. cukup lah kenangan yg membuatkan aku menuding jari dan akhrnya. menyalahkan diri sendiri.. jangan berharap aku datang kembali..kerana aku jarang menoleh...past will b past...

Kadang2 aku terlalu degil dengan penderian sendiri, kadang2 aku ingin memberontak.
Kadang2 aku tidak nampak apa yang aku buat akan membuahkan hasil di akhirat,
mungkin kah aku menyempitkan jalan ke syurga,
dengan menganggap kesibukan dunia hanya membuatkan aku mengumpul mata yang sia-sia,
kadang2 aku tertipu dengan erti keikhlasan.
Pada ku, tanpa keikhlasan semuanya akan hangus..
disebabkan itu, terlalu banyak benda yang sukar untuk diikhlaskan..
memandangkan banyak perkara yang terpaksa dilakukan secara paksa,
membuatkan hati ini memberontak....
mengatakan bahawa semua ini tiada manfaat..
melakukan sesuatu secara terpaksa, akhirnya membuang masa,
ianya ibarat masuk telinga kiri dan keluar telinga kanan..

I mean all about this kid program...
dalam keadaan sibuk.. sempat juga ia menyibuk..
mungkin kerana agak terbeban dengan sesuatu yg kurang digemar..
meskipun begitu, pastinya ia sangat bermanfaat pada masa hadapan..
malangnya hati ini yang tidak dapat melihat kegunaannya pada masa hadapan kelak.

Kadang2 diri ini ingin lari dari kesibukan dunia, yang banyak mengetepikan ilmu agama,
sehingga tidak sempat membelek Al-Quran, keran sibuk membaca buku ilmiah..
Sedang, dunia  laju dan pantas menuju ke pengahkiran.
namun diri masih sibuk mengejar cita2 dunia..
andai diri bijak.. pasti mampu membahagikannya..
Namun.. diri yang serba hina ini..
seperti tiada upaya melawan arus dunia..
terpikul beban dunia, lalu terlupa beban akhirat..
hingga terlupa, mana yang utama...

feeling sad... 

No comments:

Post a Comment