Sunday, October 4, 2015

THIS IS OUR STORY;)

Bertemu dan Berpisah,
Lumrah Kehidupan,
Pahit dan Manis,
Adalah Asam Garam Kehidupan..
Justeru itu, kenapa masih ramai yang menangis saat perpisahan,
Kenapa masih ramai yang mengeluh, saat diuji dengan kepahitan,
Kerana manusia itu dicipta bersama kekurangan dalam serba kelebihan,
Tiada yang sempurna melainkan Allah Azza Wa Jalla..

Di sini, saya ingin mencoretkan kisah suka, duka, pahit dan manis yang kami sama-sama tempuhi selama 5 Tahun 3 Bulan di bumi jelapang padi ini. Sudah lama mencari waktu untuk berkongsi suka dan duka episod kehidupan sebagai seorang remaja. Selamat menghayati.. Ini kisah saya dan mereka yang hadir dalam episod kehidupan saya di bumi Kedah ini. 


Im a student.. Graduated from SPM..
18 Tahun, 
Asal Kota Belud Sabah.
Sek. Men Sains Sabah...
Asal dari Sabah.. hehe

Itulah serba sedikit biodata diri saya. 

Tahun 2010

Tahun yang sangat mendebarkan, dan penuh pertanyaan dan persoalan. Akhirnya, dengan keputusan SPM yang agak menggalakkan, keputusan UPU menawarkan ASASI SAINS di Universiti Puncak Alam. Alhamdulillah, Allah sahaja yang tahu betapa gembiranya dalam hati ini. Hati seperti meronta-ronta untuk pergi sambung belajar. Seperti pucuk di cita, ulam mendatang begitulah yang dihasratkan selama ini. Namun, siapa sangka dan siapa yang mampu untuk melawan takdir Illahi, sungguh kita hanya mampu merancang, dan sebaik-baik perancang adalah Allah s.w.t. Kaki yang melangkah ke UiTM Puncak Alam tetap gagah meski hati pedih untuk berjauhan dengan keluarga. Namun, itu tidak menjadi batu penghalang kepada cita-cita ini. . Namun, terlalu banyak kejutan yang saya alami waktu itu. Antaranya saya mendapat kawan-kawan dari pelbagai negeri. Meski masa terlalu singkat di sana, saya sudahpun memiliki sahabat karib yang berasal dari Kedah, Perak dan Selangor iaitu Yana, Azian dan Faizah. Mereka merupakan kawan serumah saya pada waktu itu. Selain mereka, saya telah mendapat kenalan lelaki yang ramai juga dalam masa yang singkat. Siapa sangka, Allah takdirkan saya sekelas dengan 43 orang lelaki dan hanya saya seorang pelajar perempuan. Hikmahnya, saya ada kawan bernama Shukran, Shidi dan Salleh yang berasal dari Kedah dan Kelantan. Dua minggu menjalani aktiviti harian sebagai pelajar baru di UiTM, saya telah dikejutkan dengan tawaran ke IPG Kampus Darulaman. Meskipun pada awalnya, saya tidak mengimpikan untuk sambung belajar ke IPG, namun pada masa itu saya berasa sangat bersyukur. Tambahan pula, rakan-rakan kelas juga turut mendorong saya untuk sambung belajar ke IPG. Akhirnya, saya pun mengambil keputusan untuk meninggalkan UiTM dan merantau pula ke negeri Jelapang Padi itu.

EPISOD SUKA DUKA SEBAGAI PELAJAR IPG

PPISMP

Tahniah. kerana mula membina tapak dalam menuju dunia perguruan. Meski diri ini merantau sendirian ke Kedah untuk mendaftarkan diri sebagai pelajar IPG, itu tetap tidak mematahkan semangat untuk belajar dan terus belajar. Waktu ini, diri masih mentah dalam pergaulan dan masih cuba untuk membiasakan diri. Kawan kelas seramai 22 orang dan terdiri daripada pelbagai negeri seluruh pelusuk Malaysia.  Suka untuk saya perkenalkan siapakah mereka-mereka ini kerana merekalah yang menjadi warna-warna dalam mewarnai hidup saya di sini. Pertama sekali ialah Azmee Damit yang merupakan ketua kelas kami pada waktu itu dan lebih senang dipanggil Azmee dan paling singkat Mee. Hehe..Jangan tambah Hun dekat belakang pula, nanti semua pakat-pakat lapar. haha. Azmee seorang yang nampak garang pada mula-mula kenal. Tapi, siapa sangka disebalik wajah itu, rupa-rupanya dia seorang yang sangat ceria dan gila-gila. Azmee juga boleh digambarkan sebagai seorang yang tegas dan lantang menyatakan pendirian. Namun, bukanlah seorang yang ego sehingga tidak sanggup menerima kesalahan. Apa yang menarik tentang Azmee ialah sempoi dan cool. Di kelas, saya panggil dia kembar saya sebab kami lahir pada tarikh yang sama tetapi berlainan Tahun. Azmee lebih tua setahun, dia masuk matrik dulu baru masuk IPG.

Ok! Seterusnya ialah Sharryfevyana Selan yang merupakan penolong ketua kelas pada masa itu. Sharry berasal daripada Sarawak dan dari kaum Iban. Ya, dialah kawan pertama saya yang berbangsa Iban. Apa yang menarik tentang Sharry ialah dia  seorang yang sangat menjaga penampilan. Contohnya, pandai bermekap dan berfesyen. Sharry seorang yang sempoi dan lebih jelas seorang yang bersifat kebudak-budakkan terutama bila dia gembira, memang satu kelas boleh dengar ketawa dia. Tapi, Sharry juga seorang yang sangat matang terutama dalam persahabatan. Seorang yang memahami dan berkeyakinan diri tinggi. Apa-apapun, dia lah wakil sukan kelas kami dan sering mengharumkan nama kelas.hehe.

Ke tiga, ialah Dzulfikha Zulkarnain. Salah seorang kawan yang berasal daripada Sabah dan berbangsa Filiphin. Kami panggil Dzul dari Math 3. hehe.. lama-lama gelaran Math 3 sudah tidak wujud lagi, kerana semua adalah Math 1. Math 3 yang terdiri daripada 3 Jejaka tinggi ini sangat susah untuk dirapati pada awal perkenalan. Namun, lama-kelamaan mereka menjadi hero di kelas yang sering membuat kawan-kawan tergelak. Dzul seorang yang sangat rajin dan bijak dalam mengurus hidupnya. Sambil belajar, Dzul juga bekerja. Seorang yang sangat berdikari, matang dan sempoi. Sikap Dzul yang sempoi dan suka berlawak sangat disenangi oleh rakan-rakan lain. Selain itu, Dzul juga suka menolong rakan yang memerlukan.

Ke empat ialah Rita Tang Tex Cin yang merupakan pelajar cina yang berasal dari Kuching, Sarawak. Rita ne lain dari yang lain, kalau dekat kelas susah sangat nak dengar suara dia.. tapi, kalau dekat luar, jangan terkejut. Rita cakap macam keretapi tau, tidak berhenti gitu.Rita ne kawan yang sangat laju bila buat kerja dan suka tolong kalau diperlukan. Paling syok tengok Rita ne, rambut dia. hehe.. lurus je. Syukur suka sangat sakat Rita, itulah yang jadi hiburan dekat kelas selalu.

Ke lima ialah Pian ataupun nama panjangnya Sufian Mustafa Bakri, dan lebih senang dikenali Pian pendek.haha. Pendek-pendek pun 175 cm, kena panggil pendek sebab ada pian panjang 184 cm. Pian ne memang lama juga dapat bercakap dengan budak ne. Sem 4 kot baru rapat, rupa2nya Pian ne seorang yang selesa untuk dijadikan kawan cerita. Sempoi dan cool itu yang best. Kalo nak cari geng hantar esaimen lewat, boleh lah ajak budak ne. haha. Pian ne orang Perak, terkenal dengan pemain game dan pembuat video. Seorang yang berkepimpinan tetapi tidak suka menonjolkan diri dikhalayak ramai. Sedih pula sebab da tak jumpa da lepas ne, kalo jumpa pun suasana da tak sama lagi.huhu

ke enam pula ialah Sharyn Arasok asal dari sabah, sangat terkenal dengan kasut tingginya. Jangan pandang rendah budak Sharyn ne, walaupun memang kecil orangnya..hehe. Sharyn ne seorang yang sangat berjiwa besar, rajin dan harapan kelas setiap kali exam. Sharyn rajin buat nota dan pandai cari duit. Pendek kata, Sharyn ne seorang yang sangat bijak mengatur hidup dengan pelbagai aktiviti. Satu lagi yang menarik tentang Sharyn ialah dia seorang yang sangat ceria dihadapan orang, bijak bergaul. Namun, disebalik itu siapa yang tahu kesedihan budak ne. Tabah tul budak Sharyn ne.

ke tujuh pula ialah Naqiuddin yang juga lebih mesra dipanggil Naqi. Naqi merupakan seorang yang sangat menonjol diantara semua rakan kelas. Dia seorang pemimpin dan sering mengetuai mana-mana organisasi. Di sebalik gaya kepimpinan Naqi yang tinggi, dia juga tidak lari dari sikap kebudak-budakkan yang sering menceriakan suasana kelas. Ramai yang sangka dia pelajar kelas agama, tapi sebenarnya dia budak matematik. Tak sangka, tak lama lagi en.Naqi da nak berumahtangga.hehe.. semoga berbahagia sahabat. Jadi suami mithali dan penyayang..hehe

Ke lapan ialah Eizzati Ibrahim, budak selangor. Saya panggil dia Zati atau izat. Izat ne seorang yang rajin, dan kemas. Baik hati dan selalu menolong orang. Di kelas Izat selalu dilantik menjadi bendahari kerana dia seorang yang cekap dalam mengurus kewangan. Makin lama makin cantik penampilan cik Izat ne. Orang pun ramai yang dipengaruhinya dari segi berpakaian dan pemilihan produk.Akhir-akhir ne, makin bahagia cik Zati ne, berbunga-bunga hatinya macam musim bunga dekat Jepun. haha. Semoga bertemu lagi Izat. Rindu sangat-sangat kenangan kita bersama-sama.Ketawa, sedih, merajuk dan banyak lagi. hehe

ke sembilan ialah abg Syukur kita yang Sado. hehe.. Syukur ne asal dari Terengganu yang memiliki hidung mancung. Setiap kali membentang di hadapan kelas, mesti ada sahaja lawaknya. Dulu orang panggil dia Zizan sebab suka melawak macam Zizan. Syukur ne nampak ja mcm ganas, tapi hati ada taman. haha. Lama lagi lah boleh jumpa dengan syukur ne. Kerana dia, semua pun terpengaruh nak makan suppliment kantang. haha.. Selamat maju jaya di luar sana en.syukur.hehe

ke sepuluh ialah cik Dyg Ana Nadia Sofiana yang kecil molek. Dyg ne asal dari Sarawak, orang sarawak ne cantik2 belaka. Dyg ne kawan sekepala, perangai pun lebih kurang sama. Ena ja tahan layan perangai kami dua. haha. Dyg ne seorang yang pandai bercakap, bersajak dan menyanyi. Kalau dekat bilik dia, dengarlah suara dia menyanyi malam-malam. Paling best, Dyg ne pandai memasak dan paling dirindui kek cheese.. hehe.. sedap. Sedih berpisah, sebab selalu lepak sama-sama. Dyg ne anak pertama dan seorang kakak yang penyayang. Selalu tengok dia bank in untuk adik-adik dia. untunglah dapat kakak yang pemurah.hehe.. Lepas ne jangan lupa datang sabah ye cik Dyg. Cepat-cepat cari calon, nanti bole kahwin sama-sama.haha

ke sebelas pula ialah adik Zawawi yang manja dan mesra. Kalau ikut bulan lahir, zawawi lebih tua sebab lahir bulan januari, tapi sebab perangai zawawi yang manja, rasa macam adik sendiri. Walaupun tidak pernah ada adik lelaki.haha. Zawawi ne sangat sayangkan kelas, walaupun sibuk dengan aktiviti lain dia tetap luangkan masa bersama kawan kelas. Zawawi ne terkenal dengan kreativiti, fotographer dan editor video. Harumlah nama kelas oleh dorang. Kami tumpang sekaki.hehe. Selepas ne, mungkin jumpa lagi zawawi da ada isteri dan anak. hehe.. Sedih sebab lama lagi boleh jumpa. In Shaa Allah tunggu konvo nanti.

Ke dua belas ialah Nurhazierah Azmi ataupun dipanggil Gee. Gee yang cantik dan kurus. Ramai sangat peminat Gee ne, tapi hanya yang bertuah je dapat. Gee ne sangat setia orangnya, bijak, pandai berdikari rajin dan sempoi. Jarang dapat kawan cantik yang perangai macam Gee. Mula-mula nampak rock, lama-lama kenal  lembut orangnya.hehe. Tapi,, kalau dia mengajar memang ada gaya seorang guru yang berpengalaman. Sebabnya Gee da lama ajar tuisyen. Kesian Gee sebab kena tinggal oleh kawan-kawan. Semua da balik kg masing-masing. Ada masa, kita kumpul semula dekat Kedah, Gee la sebagai tuan rumahnya. hehe. Jangan lupa sambut kami nnt tw!!

ke tiga belas ialah Bala Murugan. Bala satu-satunya budak India dalam kelas kami. Bala yang sentiasa dengan pakaian kemas dan berjalan seperti ahli kooperat. Bala ne seorang yang sempoi dan hensem orangnya. Sudah tentu menjadi idaman pelajar2 perempuan india.hehe. Bala balik selangor tanpa khabar berita. huhu. Semoga berjaya di luar sana Bala. Nanti da berjaya jangan lupa kami. hehe

ke empat belas ialah Noorazirah Musfah ataupun dipanggil agie. Agie satu-satunya kawan yang paling dekat dan akrab. Kalau ikut persaudaraan mungkin adalah bau-bau bacang.hehe. Panjang jodoh dengan kak agie ne, dapatlah nanti jadi pengapit dia. haha. Agie ne seorang yang lemah lembut, tinggi dan cantik orangnya. Pandai berfesyen terutama dalam teknik-teknik belit tudung.haha. Sekarang ne masih bersama-sama dengan kak agie. Kalau panjang lagi jodoh kami, dapat la posting tempat yang sama nanti. hehe

ke lima belas, ialah Alvin Balan Sem yang juga dipanggil Aeron Aziz.haha. Alvin ne orang bidayuh dan hensem orangnya. Tapi, hatinya da ada yang punya.haha. Alvin adalah abang dalam kelas, sebab dia lahir tahun 1990 dan paling tua antara semua. Alvin seorang yang sangat matang dan rajin. Setiap kerjanya dilakukan dengan bersungguh-sungguh. Sikap Alvin yang rajin bekerja sangat saya kagumi. Untung siapa dapat Alvin ne.heheh.

ke enam belas ialah Michelle Terence Janting dan dipanggil Michelle. Nama islamnya Michelle Humairah. Michelle berasalah dari sarawak dan berbangsa Iban. Putih dan comel orangna. Sikapnya pula sangat manja dan mudah mesra. Seorang yang pandai bercakap dan berhujah. Michelle juga sangat rajin dan buat kerja dengan sangat baik. Dia merupakan calon cemerlang dalam kelas. Rindu kenangan bersama selama 5 tahun 3 bulan di Ipda. Banyak cerita bersama, ada masa in Shaa Allah kita jumpa lagi. :) Kahwin nanti jangan lupa bagitahu awal-awal.hehe.

ke tujuh belas ialah Goh Kok Ming yang merupakan satu-satunya pelajar lelaki Cina dalam kelas. Goh sangat terkenal dengan kepandaian dan kerajianannya. Goh juga banyak mengharumkan nama kelas. Walaupun Goh seorang yang cemerlang dan sering mendapat pujian, tetapi sikapnya tetap merendah diri dan disenangi rakan-rakan lain. Perwatakan Goh juga menarik dan disukai ramai pensyarah. Sekarang Goh sudahpun dipostingkan lebih awal dari kami. Semoga terus berjaya Goh.

Ke lapan belas ialah Koo Shi Lee yang kecil comel. Koo seorang yang sangat rajin dan juga bijak. Sentiasa menepati waktu. Sikap Koo juga sangat disenangi kerana mudah mesra. Walaupun Koo berbangsa Cina tetapi dia tetap pandai bergaul dengan orang melayu. Saya rindu dengan senyuman dan ketawa Koo Shi Lee.. Kini, Koo da posting juga macam Goh. Semoga menjadi Guru yang baik Koo. :). Harap dapat jumpa lagi. hehe

ke sembilan belas ialah, Suffian Hamdan ataupun Yan tinggi. Yan asal dari Melaka, tinggi orangnya. Seorang yang berkepimpinan dan memiliki suara yang sedap. tapi, tidak boleh puji sangat, sebab kuat perasan.haha. Yan seorang yang bijak dan pandai bergaul. Di kelas, selalu tertidur.hehe. Tapi, tidak pernah kena marah pensyarah. Masa pembentangan Kajian tindakan, Yan dapat pujian dengan teknik Monsternya. Melopat gembira terus dia. Selalu minta Yan sedekahkan sedikit ketinggian dia, tapi dapat berangan ja la. hehe. Ok Yan. Nanti kawin, jangan lupa jemput. nak rasa makanan Melaka.hehe

Akhir sekali ialah Ena A/P Zamffri, nama islamnya Ena Zaakirah. Ena asal dari Perak tapi ramai yang ingat Ena orang Sabah dan Sarawak. Bahasa da terpengaruh dengan kawan-kawan. Ena dulu seorang yang sangat senyap, tapi sekarang da jadi banyak cakap.hehe. Dulu xpandai bergambar, sekarang da jadi kaki selpfie.haha. Banyak perubahan Ena ne selama 5 Tahun kenal. Satu je dia tak berubah, bila membentang dekat depan, tetap cakap laju. haha. In shaa Allah kita jumpa lagi. Tak da kawan lepak.huhu... rindu sangat-sangat. simpan kenangan kita dalam peti besi.hehe

Ok! cukup setakat ini dulu. Nanti sambung lagi kisah aku, dia dan kamu. :D

4 comments:

  1. Walau apapun kelemahan dan kelebihan, aku tetap sayang ko seadanya

    ReplyDelete
  2. Ko bongkar rahsia nyanyi mun. Hahahaha malu la kite.

    ReplyDelete
  3. ahha..ketawa sy baca part sy, Mun..thank u..alolo, so sweet..

    ReplyDelete
  4. uihh.. nak baca sendiri punya tu 19 orang aku kena tempuh.

    ReplyDelete