Friday, January 6, 2012

Iman Turun Naik



Cerita bab iman ne, memang panjang kalo nak kupas dr segi istilah dan perspektif agama termasuk khilaf ulama.. fuh,, kiranya smpi tak tahu nak taip ap pun bole jadi.. coz, memang ilmu masih tak cukup di dada. Tp, dari satu sudut yg mudah dan sama2 dpt di rasai oleh setiap individu, bab iman ne semestinya ada turun naik. Bagi diri sy sendiri, iman ne kalo x di jaga, boleh menjadi serapuh-rapuh kulit bawang atau tak, kayu yg dah nak reput, tapi, kalo kuat pula, boleh jadi seperti batu yg kecil tapi kalo di baling kat muka, terkena kat dahi pun boleh berdarah .. hehe..agak ler.. kalo org dulu2, org2 yg beriman ne, mmng dsyt, kira kalo muslimin di bagi 10 perempuan cantik dan seksi tahap S pun tak main, seolah2 tak wujud, yg dorg nampk plk, hukuman di neraka, kiranya kalo sy yg jd perempuan cantik tu, aduh malunya….rasa mcm maruah 1 sen kebawah.. haha.. ap2 pun, hebatnya iman ne, sebab kita boleh ukur sendiri tahapnya, jadi tak hairanlah kenapa firaun boleh nak bertaubat di saat nyawa dah smpai kerongkong, sebab dia tahu dosanya berlimpah ruah.
Sama lah dengan kita, tepuk dada Tanya iman, bila dah hati rasa gersang semacam tu, ar tandanya ada masalah la tu. Tambah2 lagi kalo dah pergi hosp. tp, doc. Kata , sihat jer… haha.. jgn tertipu dgn doc, sbenarnya memang anda sedang sakit.. tp, jgn ingat sakit di lamun cinta ja, sebenarnya anda sedang sakit rohani..walaubagaimana pun, ada juga sekelompok manusia yg Allah telah palingkan hatinya, akibat daripada sikapnya yang telah berpaling dri agama Allah, lalu Allah palingkan hatinya sehingga ia merasa seronok dengan membuat kerosakkan, di jadikan dalam hatinya cinta akan dunia. Sedangkan di hati org2 mukmin, dunia hanyalah satu ladang amalan dan tempat persinggahan sementara seperti melalui satu pohon untuk berteduh.
Hoho.. ap2 pun, bagi kt yg masih di beri nikmat untuk meng calculate iman, ap lagi cubalah kira2.. hari ne mcm mn, n esok pula mcm mn..iman ne ia meningkat berdasarkan jumlah amalan sunat yg kita lakukan, semakin banyak amalan sunat yg di lakukan bermakna iman kita sngt kuat. Namun, adakalanya kita hny mampu melaksanakan yg wajib itu pun adakalanya pandai tertinggal ataupun tidak sempurna. Oh iman, susahnya hendak memeliharamu.. sebab itu lah, Rasulullah telah memberi tunjuk ajar ataupun panduan dlm menjaga iman… nak tahu ap?? Hehe.. sy bagi ap yg sy tahu je la ya..
1. baca Al-Quran
2. Solat malam
3. Begaul dengan org2 soleh
4.menghadiri majlis ilmu
5.solat berjemaah
6. selalu berzikir
7. Tidak bergaul perkara sia-sia
8. Menyendiri ( untuk membersih kan diri dari kehidupan dunia)
9. kurangkan makan dan minum
10. berpuasa
Erm.. nampaknya 10 shj yg dpt sy listkan, pendek kt yg sy tahu..sebenarnya ke semua di atas adalah salah satu cara untuk melawan nafsu. Kalo kita dpt tewaskan kehendak nafsu, insyaAllah mudahlah kita berjalan di muka bumi Allah ini sebagai hambanya yang benar2 ber iman dan bertaqwa. Jadi, berjihadlah kita melawan nafsu ya. Tambah2 lagi, skrg ne dah banyak makanan nafsu yg lazat2.. hehe.. contohnya chocolate, ice cream plbgi jenama di keluarkan, lagu2 hitz, movie seram, game memanjang, movie korea 100 episod.. haha.. memandai je..
Oleh itu, beruntunglah bagi sesiapa yang dapat melawan 1001 kehendak nafsu dengan mengisi 1001 kehendak rohani.. Allahualam, sy sendiri masih terkehel-kehel di perjalanan yg tidak ubah seperti satu titian yang sngt halus, sekejap senget ke kanan, lalu ke kiri, hampir tejatuh, tangan terpaut, mendaki semula, aduh, payahnya, berpeluh-peluh..












No comments:

Post a Comment