Pages

Thursday, August 6, 2015

Perbezaan Individu

Salam.
Salam jumaat semua. :)

Hari ne nak share sikit tentang satu perumpamaan. 3 ekor rusa lawan dengan satu ekor harimau, agak2 siapa menang?
Pasti la harimau kn.
Jadi bilangan yang banyak sekalipun, belum tentu menjanjikan kenangan.
Dalam peperangan.contohnya perang uhud. Kemenangan berpihak kepada orang islam.walaupun bilangan orang islam jauh lebih sedikit berbanding pihak musuh. Boleh jadi nisbah kekuatan satu tentera islam, sama dengan 1:100 .
Maknanya. Kekuatan jiwa tentera islam mampu mengalahkn pihak lawan.

Ap yg ak nak kongsikn sebenarnya ialah tentang kekuatan jiwa atau hati bagi setiap individu itu tidak sama dan dengan siapa ia sedang berhadapan juga tidak sama.

Sesetengah orang lebih memilih diam, kerana tiada kekuatan untuk meluahkan. Dan mungkin itu jauh lebih baik. Sekiranya diluahkn mungkin diluahkan mungkin menyebabkan verlaku masalah yg lebih besar.
Namun ada jg segelintir orang yg lebih mudah meluahkan daripada berdiam. Golongan ne lebih konfiden dan berani untuk berhujah.mempertahankan dan menjelaskan.

Bagaimana kalau dua golongan ne bertemu?
1 vs 1
Agak2 siapa yang akan lebih bercakap dan siapa yg akan lebih banyak diam

Hasilnya. Pasti yg berani bercakap, berjaya melepaskan semua yg dimahukan. Manakala yg memilih diam, mungkin hanya mampu menerima dan tidak mampu meluahkn semuanya. Dab lebih sakit lagi, kalo terpaksa menerima kenyataan2 yg lebih menyakitkan.

Inilah yg dinamakn perbezaan individu. Kita kena meletakkn situasi kita di tempat individu itu. Penyelesaian sesuatu masalah, bukan ikut satu cara sahaja. Tapi.. Mungkin perlu mencari jalan yg jauh lebih baik untuk memastikan hasilnya mendapat keadilan. Then. Tiadalah istilah pendam2. Hehe.

No comments:

Post a Comment